Please use this identifier to cite or link to this item: https://doi.org/10.21256/zhaw-1805
Title: Einflüsse von Computer- und Mediennutzung auf die Persönlichkeitsentwicklung von Kindern und Jugendlichen
Authors : Süss, Daniel
Published in : Therapeutische Umschau
Volume(Issue) : 64
Issue : 2
Pages : 103
Pages to: 108
Editors of the parent work: Lehner, Franz
Publisher / Ed. Institution : Hogrefe
Publisher / Ed. Institution: Bern
Issue Date: 2007
License (according to publishing contract) : Licence according to publishing contract
Type of review: Peer review (Publication)
Language : German
Subject (DDC) : 155: Differential and developmental psychology
302: Social interaction
Abstract: Kinder und Jugendliche entwickeln ihre Persönlichkeit in aktiver Auseinandersetzung mit Medien. Medienkompetenz ist zu einer Entwicklungsaufgabe geworden. Zugleich verändern die Medien die allgemeinen Sozialisationsprozesse wie die Integration in die Peergroup und die Ablösung von den Eltern. Medien können sowohl als Ressourcen wie auch als Risiken für die Entwicklung wirksam werden. Empirische Studien zeigen, dass Kinder einen immer reichhaltigeren Medienzugang haben und viel Zeit mit Bildschirmmedien verbringen. Mediensozialisation wird zwar von den Heranwachsenden zunehmend selbst gesteuert, zur Verhinderung von negativen Medienwirkungen, zum Beispiel Internetsucht, ist aber erzieherische Aufmerksamkeit erforderlich. Wenn der Medienumgang innerhalb einer kinderfreundlichen Lebenswelt stattfindet, dann werden sich Medien nicht negativ auf die Entwicklung der Kinder auswirken.
The psychosocial development of children and the youth today is embedded in a media society. Socialization is understood as an interaction between the individual and its environment. Media are used to accomplish developmental tasks and media literacy has become a developmental task in itself. The presence of media in all social subsystems of every day life alters the general socialization processes, like the integration into peergroups or the detaching from the parents. Media can play the role of resources or the role of risk factors for the development. Empirical research shows that children’s access to media is more and more enhanced and an increasing amount of time is spent with screen media. Media socialization of the young people takes on the mode of self education, but children are dependent on adults to prevent negative media effects such as Internet addiction. If media usage is part of an environment which is adequat for children’s wellbeeing, the psychosocial development will not be affected negatively by the media.
Departement: Angewandte Psychologie
Organisational Unit: Psychological Institute (PI)
Publication type: Article in scientific Journal
DOI : 10.1024/0040-5930.64.2.103
10.21256/zhaw-1805
ISSN: 1664-2864
URI: https://digitalcollection.zhaw.ch/handle/11475/3897
Appears in Collections:Publikationen Angewandte Psychologie

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Süss_D_2007_Einflüsse_Computer-und_Mediennutzung.pdf2.02 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.