Publication type: Conference other
Type of review: Editorial review
Title: Zugang zu sozialem Wissen : Digitalisierung als Produktion und Steuerung von Gesellschaft im Bildungsdiskurs des 19. Jahrhunderts
Authors: Dreesen, Philipp
Rothenhäusler, Klaus
et. al: No
Conference details: Der Zugang zu Wissen – Zum Verhältnis von historischer Bildungsforschung, Quellen und Gedächtnisinstitutionen, Au, Schweiz, 28. September 2023
Issue Date: 28-Sep-2023
Language: German
Subjects: Bildungsforschung; Digital Humanities; Computerlinguistik; Korpus; Digitalisierungstheorie; Statistik
Subject (DDC): 000: Generalities and science
370: Education
Abstract: The talk applies a little-received theory of digitization to a historical object of digitization using a deep-learning approach. The theoretical starting point is that digitization began in the nineteenth century, which can be exemplified in the historical discourse of education in Switzerland. Overcoming the understanding of digitization as a technical-media concept, one can ask how social development has made digitization so successful in the first place. This can be answered in terms of systems theory by understanding digitization as a social function: Society creates a solution to deal with its own complexity by creating a system of complexity-reducing distinctions. To think of society as society - and not as an imagined homogeneity such as nation, federation, Reich - it is necessary to recognize social structures. These structures, e.g., groups, strata, classes, typical biographies, will be considered as independent and relevant patterns that could be recombined again and again to get a patterned idea of the social whole. The talk is based on a corpus of digitized texts of periodicals from Switzerland between 1800 and 1870. To investigate the use of social and educational statistics, tables are automatically identified in the corpus based on document page scans. In total, over 62,000 pages are analyzed using deep learning-based models to identify positions of tables. We experiment with two freely available pre-trained models and combine their output to improve overall precision. A web application is provided for manual inspection of the result.
URI: https://digitalcollection.zhaw.ch/handle/11475/29504
Fulltext version: Published version
License (according to publishing contract): Licence according to publishing contract
Departement: Applied Linguistics
Organisational Unit: Institute of Language Competence (ILC)
Published as part of the ZHAW project: Akteure – Diskurse – Medien
Appears in collections:Publikationen Angewandte Linguistik

Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Show full item record
Dreesen, P., & Rothenhäusler, K. (2023, September 28). Zugang zu sozialem Wissen : Digitalisierung als Produktion und Steuerung von Gesellschaft im Bildungsdiskurs des 19. Jahrhunderts. Der Zugang zu Wissen – Zum Verhältnis von historischer Bildungsforschung, Quellen und Gedächtnisinstitutionen, Au, Schweiz, 28. September 2023.
Dreesen, P. and Rothenhäusler, K. (2023) ‘Zugang zu sozialem Wissen : Digitalisierung als Produktion und Steuerung von Gesellschaft im Bildungsdiskurs des 19. Jahrhunderts’, in Der Zugang zu Wissen – Zum Verhältnis von historischer Bildungsforschung, Quellen und Gedächtnisinstitutionen, Au, Schweiz, 28. September 2023.
P. Dreesen and K. Rothenhäusler, “Zugang zu sozialem Wissen : Digitalisierung als Produktion und Steuerung von Gesellschaft im Bildungsdiskurs des 19. Jahrhunderts,” in Der Zugang zu Wissen – Zum Verhältnis von historischer Bildungsforschung, Quellen und Gedächtnisinstitutionen, Au, Schweiz, 28. September 2023, Sep. 2023.
DREESEN, Philipp und Klaus ROTHENHÄUSLER, 2023. Zugang zu sozialem Wissen : Digitalisierung als Produktion und Steuerung von Gesellschaft im Bildungsdiskurs des 19. Jahrhunderts. In: Der Zugang zu Wissen – Zum Verhältnis von historischer Bildungsforschung, Quellen und Gedächtnisinstitutionen, Au, Schweiz, 28. September 2023. Conference presentation. 28 September 2023
Dreesen, Philipp, and Klaus Rothenhäusler. 2023. “Zugang zu sozialem Wissen : Digitalisierung als Produktion und Steuerung von Gesellschaft im Bildungsdiskurs des 19. Jahrhunderts.” Conference presentation. In Der Zugang zu Wissen – Zum Verhältnis von historischer Bildungsforschung, Quellen und Gedächtnisinstitutionen, Au, Schweiz, 28. September 2023.
Dreesen, Philipp, and Klaus Rothenhäusler. “Zugang zu sozialem Wissen : Digitalisierung als Produktion und Steuerung von Gesellschaft im Bildungsdiskurs des 19. Jahrhunderts.” Der Zugang zu Wissen – Zum Verhältnis von historischer Bildungsforschung, Quellen und Gedächtnisinstitutionen, Au, Schweiz, 28. September 2023, 2023.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.