Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorDreesen, Philipp-
dc.contributor.authorRothenhäusler, Klaus-
dc.date.accessioned2024-01-04T14:49:39Z-
dc.date.available2024-01-04T14:49:39Z-
dc.date.issued2023-09-28-
dc.identifier.urihttps://digitalcollection.zhaw.ch/handle/11475/29504-
dc.description.abstractThe talk applies a little-received theory of digitization to a historical object of digitization using a deep-learning approach. The theoretical starting point is that digitization began in the nineteenth century, which can be exemplified in the historical discourse of education in Switzerland. Overcoming the understanding of digitization as a technical-media concept, one can ask how social development has made digitization so successful in the first place. This can be answered in terms of systems theory by understanding digitization as a social function: Society creates a solution to deal with its own complexity by creating a system of complexity-reducing distinctions. To think of society as society - and not as an imagined homogeneity such as nation, federation, Reich - it is necessary to recognize social structures. These structures, e.g., groups, strata, classes, typical biographies, will be considered as independent and relevant patterns that could be recombined again and again to get a patterned idea of the social whole. The talk is based on a corpus of digitized texts of periodicals from Switzerland between 1800 and 1870. To investigate the use of social and educational statistics, tables are automatically identified in the corpus based on document page scans. In total, over 62,000 pages are analyzed using deep learning-based models to identify positions of tables. We experiment with two freely available pre-trained models and combine their output to improve overall precision. A web application is provided for manual inspection of the result.de_CH
dc.language.isodede_CH
dc.rightsLicence according to publishing contractde_CH
dc.subjectBildungsforschungde_CH
dc.subjectDigital Humanitiesde_CH
dc.subjectComputerlinguistikde_CH
dc.subjectKorpusde_CH
dc.subjectDigitalisierungstheoriede_CH
dc.subjectStatistikde_CH
dc.subject.ddc000: Allgemeines und Wissenschaftde_CH
dc.subject.ddc370: Bildung und Erziehungde_CH
dc.titleZugang zu sozialem Wissen : Digitalisierung als Produktion und Steuerung von Gesellschaft im Bildungsdiskurs des 19. Jahrhundertsde_CH
dc.typeKonferenz: Sonstigesde_CH
dcterms.typeTextde_CH
zhaw.departementAngewandte Linguistikde_CH
zhaw.organisationalunitInstitute of Language Competence (ILC)de_CH
zhaw.conference.detailsDer Zugang zu Wissen – Zum Verhältnis von historischer Bildungsforschung, Quellen und Gedächtnisinstitutionen, Au, Schweiz, 28. September 2023de_CH
zhaw.funding.euNode_CH
zhaw.originated.zhawYesde_CH
zhaw.publication.statuspublishedVersionde_CH
zhaw.publication.reviewEditorial reviewde_CH
zhaw.webfeedDigital Discourse Labde_CH
zhaw.webfeedDigital Linguisticsde_CH
zhaw.funding.zhawAkteure – Diskurse – Mediende_CH
zhaw.author.additionalNode_CH
zhaw.display.portraitYesde_CH
Appears in collections:Publikationen Angewandte Linguistik

Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Show simple item record
Dreesen, P., & Rothenhäusler, K. (2023, September 28). Zugang zu sozialem Wissen : Digitalisierung als Produktion und Steuerung von Gesellschaft im Bildungsdiskurs des 19. Jahrhunderts. Der Zugang zu Wissen – Zum Verhältnis von historischer Bildungsforschung, Quellen und Gedächtnisinstitutionen, Au, Schweiz, 28. September 2023.
Dreesen, P. and Rothenhäusler, K. (2023) ‘Zugang zu sozialem Wissen : Digitalisierung als Produktion und Steuerung von Gesellschaft im Bildungsdiskurs des 19. Jahrhunderts’, in Der Zugang zu Wissen – Zum Verhältnis von historischer Bildungsforschung, Quellen und Gedächtnisinstitutionen, Au, Schweiz, 28. September 2023.
P. Dreesen and K. Rothenhäusler, “Zugang zu sozialem Wissen : Digitalisierung als Produktion und Steuerung von Gesellschaft im Bildungsdiskurs des 19. Jahrhunderts,” in Der Zugang zu Wissen – Zum Verhältnis von historischer Bildungsforschung, Quellen und Gedächtnisinstitutionen, Au, Schweiz, 28. September 2023, Sep. 2023.
DREESEN, Philipp und Klaus ROTHENHÄUSLER, 2023. Zugang zu sozialem Wissen : Digitalisierung als Produktion und Steuerung von Gesellschaft im Bildungsdiskurs des 19. Jahrhunderts. In: Der Zugang zu Wissen – Zum Verhältnis von historischer Bildungsforschung, Quellen und Gedächtnisinstitutionen, Au, Schweiz, 28. September 2023. Conference presentation. 28 September 2023
Dreesen, Philipp, and Klaus Rothenhäusler. 2023. “Zugang zu sozialem Wissen : Digitalisierung als Produktion und Steuerung von Gesellschaft im Bildungsdiskurs des 19. Jahrhunderts.” Conference presentation. In Der Zugang zu Wissen – Zum Verhältnis von historischer Bildungsforschung, Quellen und Gedächtnisinstitutionen, Au, Schweiz, 28. September 2023.
Dreesen, Philipp, and Klaus Rothenhäusler. “Zugang zu sozialem Wissen : Digitalisierung als Produktion und Steuerung von Gesellschaft im Bildungsdiskurs des 19. Jahrhunderts.” Der Zugang zu Wissen – Zum Verhältnis von historischer Bildungsforschung, Quellen und Gedächtnisinstitutionen, Au, Schweiz, 28. September 2023, 2023.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.