Please use this identifier to cite or link to this item: https://doi.org/10.21256/zhaw-1677
Title: Das Politische dominiert : wie Schweizer Medien über Religionen berichten
Authors : Koch, Carmen
Published in : Communicatio Socialis : internationale Zeitschrift für Kommunikation in Religion, Kirche und Gesellschaft
Volume(Issue) : 42
Issue : 4
Pages : 365
Pages to: 381
Publisher / Ed. Institution : Nomos Verlagsgesellschaft
Issue Date: 2009
License (according to publishing contract) : CC BY-NC-ND 3.0: Namensnennung - Nicht kommerziell - Keine Bearbeitungen 3.0 Unported
Type of review: Not specified
Language : German
Subjects : Religion; Inhaltsanalyse
Subject (DDC) : 070: News media, journalism and publishing
200: Religion
303: Social processes
Abstract: Wie wird über Religion berichtet? Welche Bilder herrschen über einzelne Religionsgemeinschaften in Schweizer Medien vor? Die hier vorgestellte Inhaltsanalyse von Beiträgen aus elektronischen sowie gedruckten Medien aus dem Jahr 2008 weist eine einseitige Berichterstattung über Religion nach, die stark auf Islam und Katholizismus fokussiert ist. Dies lässt sich im Hinblick auf die verwendeten Frames, narrativen Muster und die Valenz des Ereignisses aufzeigen. Weitere Ergebnisse legen einen starken Fokus auf Politik in der Berichterstattung über die behandelte Thematik. Religiöse Inhalte an sich finden hingegen kaum Eingang in die Medien – wenn doch, dann am ehesten im Zusammenhang mit dem Christentum. Dieses wird am deutlichsten als Religion dargestellt, nicht-christliche Religionen hingegen werden häufig als politische Akteure präsentiert.
How do Swiss media report on religion, what picture do they draw of different religious groups? Which frames and which narrative archetypes do they use to describe religious groups? The presented content analysis of electronic and print media of the year 2008 demonstrates a one sided coverage about Religion which is strongly Islam and Catholicism centred. That can be showed with regard to the frames and narrative archetypes used as well to the valence of the event. Further results suggest a strong focus on politics in the coverage with and about religion. Religious matters at the other hand barley are found in the media, but if then in relation with Christianity. Christendom most explicitly is described as a religion; non-Christian religions at the other hand more frequently are presented as political actors.
Departement: Angewandte Linguistik
Publication type: Article in scientific Journal
DOI : 10.5771/0010-3497-2009-4-365
10.21256/zhaw-1677
ISSN: 0010-3497
URI: https://digitalcollection.zhaw.ch/handle/11475/2746
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