Publication type: Article in scientific journal
Type of review: Peer review (publication)
Title: Betätigungsfokussierte Gruppenedukation bei Menschen mit chronischen Schmerzen
Authors: Bertschi, Felicia
Schaufelberger, Nina
Heigl, Franziska
Gantschnig, Brigitte
et. al: No
DOI: 10.2443/skv-s-2021-54020210202
Published in: Ergoscience
Volume(Issue): 16
Issue: 2
Page(s): 55
Pages to: 65
Issue Date: 1-Aug-2021
Publisher / Ed. Institution: Schulz-Kirchner
ISSN: 1861-6348
1861-6356
Language: German
Subjects: Occupational therapy; Chronic pain; Group intervention; Occupation-focussed; Ergotherapie; Chronischer Schmerz
Subject (DDC): 615.8515: Occupational therapy
616: Internal medicine and diseases
Abstract: Introduction: Worldwide, the number of people suffering from chronic pain is increasing; therefore, proper treatment is important. Current evidence underlines a positive effect caused by interprofessional rehabilitation approaches, which among others, include educational approaches. The aim of this study was to provide occupation-focused and educational interventions for clients with chronic musculoskeletal pain. Methods: To answer the question we performed a literature review. First, we searched systematically for literature in the databases. The content of the studies was evaluated and analysed based on previously defined criteria. Results: Eleven studies were included in the review. They are presented in detail. They investigated four educational approaches: 1. Education on the neurophysiological development of pain, 2. self-management and coping strategy training, 3. experience-based and occupation-focused education, and 4. back training. The results revealed positive effects on the clients’ understanding of pain and their everyday coping. Conclusion: Overall, the findings suggest that educational interventions for persons with chronic pain are effective, both, in improving the quality of occupational performance and pain intensity. Different evidence-based educational interventions exist, which are suitable for occupational therapy group settings. Zusammenfassung Einleitung: Weltweit steigt die Zahl der Menschen mit chronischen Schmerzen, die einer Behandlung bedürfen. Aktuelle Evidenz zeigt sich im multimodalen Rehabilitationsansatz, welcher unter anderem die Klientenedukation beinhaltet. Ziel dieser Review war es, betätigungsfokussierte und edukative Interventionen für Klienten_innen mit muskuloskelettalen chronischen Schmerzen bereitzustellen. Methode: Die Fragestellung wurde mittels einer Literaturreview beantwortet. Mit Schlüsselwörtern wurde in den Datenbanken nach Literatur gesucht. Die Studien wurden anhand von inhaltlichen und qualitativen Kriterien überprüft und in die Review ein- oder ausgeschlossen. Ergebnisse: Elf Studien wurden in die Review inkludiert. Sie werden detailliert dargestellt. Diese untersuchten vier Edukationsansätze: 1. Edukation zu Selbstmanagement und Coping, 2. Erfahrungsbasierte und betätigungsfokussierte Edukation, 3. Edukation zu Neurophysiologie Entstehung von Schmerz, sowie 4. die Rückenschulung. Die Edukationsansätze zeigten einen positiven Effekt auf das Verständnis von Schmerzen der Klient_innen und deren Alltagsbewältigung. Schlussfolgerung: In Zusammenschau aller Ergebnisse zeigte sich, dass Edukation bei Menschen mit chronischen Schmerzen wirksam in Bezug auf verbesserte Ausführung von Betätigung und verminderte Schmerzintensität ist. Es gibt unterschiedliche evidenzbasierte Edukationsansätze, welche für die Umsetzung im ergotherapeutischen Gruppensetting geeignet sind.
URI: https://digitalcollection.zhaw.ch/handle/11475/22958
Fulltext version: Published version
License (according to publishing contract): Licence according to publishing contract
Departement: School of Health Sciences
Organisational Unit: Institute of Occupational Therapy (IER)
Appears in collections:Publikationen Gesundheit

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.