Please use this identifier to cite or link to this item: https://doi.org/10.21256/zhaw-2393
Publication type: Working paper – expertise – study
Title: Interne Kommunikation in Zeiten von Covid-19 : wie die Pandemie die interne Kommunikation verändert hat – eine qualitative Studie
et. al : No
Editors: Krämer, Katharina
Pfizenmayer, Annette
DOI : 10.21256/zhaw-2393
Extent : 29
Issue Date: 2020
Series : Working Papers in Applied Linguistics
Series volume: 19
Publisher / Ed. Institution : ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften
Publisher / Ed. Institution: Winterthur
Language : German
Subjects : Corporate Communication; Unternehmenskommunikation; Interne Kommunikation; Internal communication; Digitale Transformation; Digitale Kommunikation; Digitalisierung; Digitalisation; Internes Kommunikationsmanagement; Change communication; Covid-19
Subject (DDC) : 302: Social interaction
658.4: Executive Management
Abstract: Die Entwicklungen rund um die Covid-19-Pandemie stellten und stellen die interne Kommunikation vor grosse Herausforderungen. Mit der vorliegenden, qualitativen Studie wurde im April 2020 eine Bestandsaufnahme dazu gemacht, wie ausgewählte Schweizer Organisationen mit diesen Herausforderungen umgehen und, ob und wie sich dadurch Strategien, Ziele, Prozesse und Instrumente der internen Kommunikation verändert haben. Die Leitfadeninterviews mit sieben Kommunikationsverantwortlichen zeigen, dass Covid-19 zu einem rasanten Digitalisierungsschub in den Organisationen und auch in der internen Kommunikation geführt hat. Letztere hat zudem an strategischer Relevanz gewonnen. Neben dem Einsatz von neuen, digitalen Instrumenten und einem Bedeutungszuwachs von Videokommunikation, haben sich auch die Themen der internen Kommunikation gewandelt. Besonders herausfordernd für C-Level und Kommunikationsfachleute war es, trotz örtlicher Distanz, die emotionale Bindung zu den Mitarbeitenden aufrecht zu erhalten.
The developments surrounding the Covid-19 pandemic have posed and continue to pose major challenges for internal communications. In April 2020, this qualitative study analyzed how selected Swiss organizations are dealing with these challenges as well as whether and how they have changed strategies, goals, processes and instruments of internal communication. The qualitative interviews with seven communication managers show that Covid-19 has led to an accelerated digitalization push in the organizations and also in internal communication. Internal communication has also gained in strategic relevance. Beside the increased use of new digital instruments and an increase in the importance of video communication, the topics within internal communication have also changed. It was particularly challenging for executives and communication professionals to maintain the emotional bond with employees despite the physical distance that Covid-19 has mandated.
URI: https://digitalcollection.zhaw.ch/handle/11475/20443
License (according to publishing contract) : CC BY 4.0: Attribution 4.0 International
Departement: Applied Linguistics
Organisational Unit: Institute of Applied Media Studies (IAM)
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