Please use this identifier to cite or link to this item: https://doi.org/10.21256/zhaw-5016
Title: La Vieille dame se met au numérique : un exemple de classe inversée à l’université
Authors : Delorme Benites, Alice
Published in : Synergies France
Volume(Issue) : 2018
Issue : 12
Pages : 99
Pages to: 116
Publisher / Ed. Institution : Groupe d’Études et de Recherches pour le Français Langue Internationale (GERFLINT)
Issue Date: 3-Feb-2019
License (according to publishing contract) : Licence according to publishing contract
Type of review: Peer review (Publication)
Language : French
Subjects : Classe inversée; Grammaire; Inverted classroom; Flipped classroom; Blended learning; Video based learning; Grammatik; Französisch; Didactique des langues; Français
Subject (DDC) : 418.0071: Language teaching
440: French
Abstract: Nowadays, students have access to an unprecedented variety of digital resources and tools, allowing for constant contact with foreign languages through multilingual social networks, subtitles and language options on Netflix and YouTube, language learning applications, etc. Still, French grammar classes at a university rely heavily on traditional printed sources, especially at advanced levels. This paper presents and evaluates a video-based inverted class on French grammar designed as an attempt to help students assimilate the complex mechanisms of French grammar more efficiently and to include their daily digital experiences in the learning process.
Si le foisonnement actuel d’outils numériques permet un contact intense des étudiants avec les langues étrangères (réseaux sociaux multilingues, langues et sous-titrages à la demande sur Netflix et YouTube, applications linguistiques pour smartphones), l’enseignement de la grammaire au niveau universitaire reste l’affaire des livres et des travaux « sérieux », notamment aux niveaux avancés. Comment alors faire participer la Vieille dame à la révolution numérique? Cet article présente et évalue un cours de niveau C1 en classe inversée, conçu dans une double volonté de mieux accompagner l’assimilation individuelle de la logique de la grammaire française par les étudiants mais aussi d’inclure dans leur apprentissage personnel les ressources numériques qui peuplent leur quotidien.
Departement: Applied Linguistics
Organisational Unit: Institute of Translation and Interpreting (IUED)
Publication type: Article in scientific Journal
DOI : 10.21256/zhaw-5016
ISSN: 2260 - 7846
1766 - 3059
URI: https://digitalcollection.zhaw.ch/handle/11475/15225
Appears in Collections:Publikationen Angewandte Linguistik

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2018_Delorme_Benites_La_Vieille_dame_se_met_au_numerique.pdf521.97 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.