Please use this identifier to cite or link to this item: https://doi.org/10.21256/zhaw-56
Title: "Man will ja Leute fit machen für das System." Eine qualitativ-empirische Rekonstruktion des Rollenselbstverständnisses von Job Coachs in der Schweiz
Authors : Marti, Sarah
Sabatella, Filomena
Streuli, Elisa
Studer, Tobias
Publisher / Ed. Institution : ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften
Publisher / Ed. Institution: Winterthur
Issue Date: 2014
Language : Deutsch / German
Subjects : Jobcoaching; Supported Employment; Rollenselbstverständnis; Schweiz; Jobcoaching; Supported Employment; Switzerland
Subject (DDC) : 150: Psychologie
Abstract: Diese qualitative Studie liefert einen ersten Überblick zu dem, was Job Coachs in der Praxis unter ‚Job Coaching‘ verstehen und nimmt mittels theoretischer Herangehensweise an das Datenmaterial eine Definitionsannäherung vor. Es zeigt sich, dass Job Coaching ausschliesslich im arbeits- und ausbildungsintegrativen Kontext auftritt. In vielen Fällen sind die sozialen Sicherungssysteme der Sozialhilfe, Arbeitslosen- und Invalidenversicherung involviert, wodurch das Job Coaching eine mehrheitlich staatliche Massnahme bildet. Daran anknüpfend wird das Rollenselbstverständnis von Job Coachs beleuchtet und im Kontext der oft widersprüchlichen Situationen, in denen sich die befragten Job Coachs befinden, entwickelt. Diese kommen in widersprüchlichen Zielsetzungen zum Ausdruck, aber gleichsam auch der Unvereinbarkeit mit der eigenen Werthaltung oder institutionellen Ausgestaltungen. Job Coachs sehen sich je nach Situation und Zielgruppe in einer Experten-, Trainier- oder Anwaltsrolle gegenüber ihren Coachee. Dies verlangt ihnen eine hohe Rollenflexibilität ab. Job Coaching wird in diesen Kontexten diskutiert und eingebettet. Abschliessend werden die Resultate zusammengefasst und Job Coaching in einen gesellschaftlichen Kontext eingebettet. Die Schlussfolgerungen werden für die Praxis, Lehre und Weiterbildung sowie die Forschung festgehalten.
This qualitative study grants a first overview to what Job Coachs in a working environment understand as ‘Job Coaching’. This is done with a theoretical approach to the data trying to find a definition of Job Coaching. It becomes apparent, that Job Coaching only exists in the context of occupational and educational integration. Often welfare, unemployment benefits and disability pension are involved; therefore Job Coaching turns into a public sanction. Building on this outcome, the self-concept of Job Coachs is reviewed and developed in the context of the conflicting situations they act in. The conflicting situations express in the contradictory goals Job Coachs have, but also in the incoherency between the own values and the institutional implementation. Depending on the situation and audience, Job Coachs see themselves in the role of experts, trainers or lawyers relating to the Coachee. This demands high role flexibility. In conclusion, the results are discussed in a social context and the implications for practice, education, training and research.
Departement: Angewandte Psychologie
Organisational Unit: Psychologisches Institut (PI)
Publication type: Working Paper – Gutachten – Studie / Working Paper – Expertise – Study
DOI : 10.21256/zhaw-56
URI: https://digitalcollection.zhaw.ch/handle/11475/56
Appears in Collections:Working Papers in Applied Psychology

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1128543847.pdf820.55 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.