Please use this identifier to cite or link to this item: https://doi.org/10.21256/zhaw-28513
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorKonstantinidou, Liana-
dc.contributor.authorListe Lamas, Elsa-
dc.date.accessioned2023-08-28T14:06:35Z-
dc.date.available2023-08-28T14:06:35Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.issn1617-2639de_CH
dc.identifier.urihttps://digitalcollection.zhaw.ch/handle/11475/28513-
dc.description.abstractIn the context of digitalisation, literacy skills have become increasingly important in both personal and professional settings. However, studies show that students in vocational education and training (VET) often struggle with literacy tasks. This poses a challenge for educators in terms of addressing the diverse language backgrounds and abilities of learners and individualising teaching approaches. The research project Förderung der allgemeinen Schreibkompetenz nach Lernendenprofilen aims to systematically assess the quality of VET students’ texts, to identify profiles of writing competence and to provide needs-oriented and inclusive teaching recommendations based on these profiles. It relies on a corpus of 1472 texts written by VET students and employs both automated linguistic analysis and expert ratings to identify clusters of students with similar writing competence profiles. The research design, challenges and initial findings of the project are presented in the present paper, highlighting the potential of empirical evidence to shape our understanding of text quality in the specific VET context, and to challenge prevailing narratives about learners’ language background and their literacy skills.de_CH
dc.language.isodede_CH
dc.publisherUniversitätsbibliothek Marburgde_CH
dc.relation.ispartofOsnabrücker Beiträge zur Sprachtheoriede_CH
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/de_CH
dc.subjectVocational education and trainingde_CH
dc.subjectLiteracyde_CH
dc.subjectText qualityde_CH
dc.subjectCorpus linguisticsde_CH
dc.subjectDiagnostic language assessmentde_CH
dc.subject.ddc371: Schulen und schulische Tätigkeitende_CH
dc.subject.ddc808: Rhetorik und Schreibende_CH
dc.titleSchreibkompetenz-Profile in der beruflichen Bildung : heterogen, individuell und schwer interpretierbar?de_CH
dc.typeBeitrag in wissenschaftlicher Zeitschriftde_CH
dcterms.typeTextde_CH
zhaw.departementAngewandte Linguistikde_CH
zhaw.organisationalunitInstitute of Language Competence (ILC)de_CH
dc.identifier.doi10.17192/obst.2023.101.8605de_CH
dc.identifier.doi10.21256/zhaw-28513-
zhaw.funding.euNode_CH
zhaw.originated.zhawYesde_CH
zhaw.pages.end150de_CH
zhaw.pages.start133de_CH
zhaw.publication.statuspublishedVersionde_CH
zhaw.volume101de_CH
zhaw.publication.reviewPeer review (Publikation)de_CH
zhaw.webfeedDeutsch als Fremd-/Zweitsprachede_CH
zhaw.funding.zhawFörderung der allgemeinen Schreibkompetenz nach Lernenden-Profilende_CH
zhaw.author.additionalNode_CH
zhaw.display.portraitYesde_CH
Appears in collections:Publikationen Angewandte Linguistik

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2023_Konstantinidou-ListeLamas_Schreibkompetenz-Profile-in-der-beruflichen-Bildung.pdf945.89 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show simple item record
Konstantinidou, L., & Liste Lamas, E. (2023). Schreibkompetenz-Profile in der beruflichen Bildung : heterogen, individuell und schwer interpretierbar? Osnabrücker Beiträge zur Sprachtheorie, 101, 133–150. https://doi.org/10.17192/obst.2023.101.8605
Konstantinidou, L. and Liste Lamas, E. (2023) ‘Schreibkompetenz-Profile in der beruflichen Bildung : heterogen, individuell und schwer interpretierbar?’, Osnabrücker Beiträge zur Sprachtheorie, 101, pp. 133–150. Available at: https://doi.org/10.17192/obst.2023.101.8605.
L. Konstantinidou and E. Liste Lamas, “Schreibkompetenz-Profile in der beruflichen Bildung : heterogen, individuell und schwer interpretierbar?,” Osnabrücker Beiträge zur Sprachtheorie, vol. 101, pp. 133–150, 2023, doi: 10.17192/obst.2023.101.8605.
KONSTANTINIDOU, Liana und Elsa LISTE LAMAS, 2023. Schreibkompetenz-Profile in der beruflichen Bildung : heterogen, individuell und schwer interpretierbar? Osnabrücker Beiträge zur Sprachtheorie. 2023. Bd. 101, S. 133–150. DOI 10.17192/obst.2023.101.8605
Konstantinidou, Liana, and Elsa Liste Lamas. 2023. “Schreibkompetenz-Profile in der beruflichen Bildung : heterogen, individuell und schwer interpretierbar?” Osnabrücker Beiträge zur Sprachtheorie 101: 133–50. https://doi.org/10.17192/obst.2023.101.8605.
Konstantinidou, Liana, and Elsa Liste Lamas. “Schreibkompetenz-Profile in der beruflichen Bildung : heterogen, individuell und schwer interpretierbar?” Osnabrücker Beiträge zur Sprachtheorie, vol. 101, 2023, pp. 133–50, https://doi.org/10.17192/obst.2023.101.8605.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.