Publication type: Book part
Type of review: Editorial review
Title: The published master’s thesis : preparing students for their first publication in a bilingual postgraduate writing program
Authors: Kruse, Otto
Powell, Morgan
Niedermann Schneider, Karin
et. al: No
Published in: Schreiben publikationsorientiert lehren
Editors of the parent work: Vode, Dzifa
Sowa, Frank
Page(s): 87
Pages to: 101
Issue Date: 2022
Publisher / Ed. Institution: wbv
Publisher / Ed. Institution: Bielefeld
ISBN: 978-3-7639-6309-6
978-3-7639-6310-2
Language: German
English
Subject (DDC): 615.82: Physical therapy
808: Rhetoric and writing
Abstract: Dieser Beitrag berichtet von einem laufenden Unterrichtsprogramm zum wissenschaftlichen Schreiben in einem forschungsbasierten M. Sc. Studiengang in Physiotherapie. In diesem als Teilzeitstudium angelegten Programm (drei Semester mit voller ECTS-Auslastung auf sechs Semester ausgedehnt) erhalten die Studierenden neben einer Gelegenheit zu fachlicher Vertiefung eine Einführung in relevante Forschungsmethoden ihres Fachs. Zusammen mit ihrer Masterarbeit führen sie ein eigenes Forschungsprojekt durch, das sie wahlweise als konventionelle Abschlussarbeit oder als Forschungsartikel abgeben können. Da nur wenige wissenschaftliche Zeitschriften für Physiotherapie auf Deutsch erscheinen, ist die Publikationssprache der Artikel in der Regel Englisch. Aufgabe der Schreibdozent:innen in diesem Fach war es, die Studierenden mit den Anforderungen an forschungsbasiertes Schreiben und Publizieren an drei Zeitpunkten des Studiums vertraut zu machen: am Anfang des Studiums als generelle Einführung ins wissenschaftliche Schreiben; nach etwa einem Jahr als eine Einführung in das Schreiben von Forschungsdispositionen und -berichten und schließlich im letzten Semester als Feedbackgruppen für die laufende Textarbeit. Wir beschreiben die Entwicklung und die Veränderungen im Programm über den Verlauf von etwa zehn Jahren und betonen das, was für publizierte Abschlussarbeiten wichtig erscheint. Dabei reflektieren wir auch die Möglichkeiten und Probleme, die ein zweisprachiger Unterricht mit sich bringt. Der Beitrag endet mit einem Fazit über die Zusammenarbeit zwischen Schreibdidaktik und einem Studienfach und weist auf Ergebnisse hin, die in andere Kontexte transferierbar sind. In this contribution, we report on a long-term, bilingual teaching commitment on academic writing in a research-based MSc course in Physiotherapy. In this part-time degree program (a three-semester full-time ECTS-load extended over six semesters), students are introduced to various research methods relevant for their discipline. Along with their master’s thesis, they are expected to carry out their own research project, which then can be either submitted in a thesis format or as a draft manuscript for publication. As very few physiotherapy research journals publish in German, the publication language is, as a rule, English. The task of the writing instructors in this course was to introduce students to the demands of research-based writing and publishing at three different points of the program: at the beginning, as an introduction to academic writing; after roughly one year, as an introduction to proposal and report writing, and finally, as tutored peer feedback groups discussing the ongoing text production of their thesis reports. We describe the development of and changes in the writing program over the course of ten years and point out the issues that seem to us fundamental in supporting thesis publications. We reflect on the bilingual teaching of writing, and on the opportunities and problems this approach poses for course organization and classroom activities. We then close by mentioning the lessons learned from this unusual form of cooperation with a disciplinary degree program and an attempt to identify what can be transferred to other contexts.
URI: https://digitalcollection.zhaw.ch/handle/11475/27480
Fulltext version: Published version
License (according to publishing contract): Licence according to publishing contract
Departement: School of Health Sciences
Organisational Unit: Institute of Physiotherapy (IPT)
Appears in collections:Publikationen Gesundheit

Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Show full item record
Kruse, O., Powell, M., & Niedermann Schneider, K. (2022). The published master’s thesis : preparing students for their first publication in a bilingual postgraduate writing program. In D. Vode & F. Sowa (eds.), Schreiben publikationsorientiert lehren (pp. 87–101). wbv.
Kruse, O., Powell, M. and Niedermann Schneider, K. (2022) ‘The published master’s thesis : preparing students for their first publication in a bilingual postgraduate writing program’, in D. Vode and F. Sowa (eds) Schreiben publikationsorientiert lehren. Bielefeld: wbv, pp. 87–101.
O. Kruse, M. Powell, and K. Niedermann Schneider, “The published master’s thesis : preparing students for their first publication in a bilingual postgraduate writing program,” in Schreiben publikationsorientiert lehren, D. Vode and F. Sowa, Eds. Bielefeld: wbv, 2022, pp. 87–101.
KRUSE, Otto, Morgan POWELL und Karin NIEDERMANN SCHNEIDER, 2022. The published master’s thesis : preparing students for their first publication in a bilingual postgraduate writing program. In: Dzifa VODE und Frank SOWA (Hrsg.), Schreiben publikationsorientiert lehren. Bielefeld: wbv. S. 87–101. ISBN 978-3-7639-6309-6
Kruse, Otto, Morgan Powell, and Karin Niedermann Schneider. 2022. “The published master’s thesis : preparing students for their first publication in a bilingual postgraduate writing program.” In Schreiben publikationsorientiert lehren, edited by Dzifa Vode and Frank Sowa, 87–101. Bielefeld: wbv.
Kruse, Otto, et al. “The published master’s thesis : preparing students for their first publication in a bilingual postgraduate writing program.” Schreiben publikationsorientiert lehren, edited by Dzifa Vode and Frank Sowa, wbv, 2022, pp. 87–101.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.