Please use this identifier to cite or link to this item: https://doi.org/10.21256/zhaw-2319
Title: Potenzialanalyse für "Nudging" im nachhaltigen Tourismus : Entwicklung eines Anwendungsbeispiels
Authors : Itin, Nerina
Marfurt, Jasmin
Advisors / Reviewers : Gruber, Simone
Reutz, Birgit
Extent : 63
Publisher / Ed. Institution : ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften
Publisher / Ed. Institution: Winterthur
Issue Date: 2018
License (according to publishing contract) : Licence according to publishing contract
Language : German
Subjects : Nachhaltiger Tourismus; Nudging; Kommunikation; Schweizer Hotellerie; Anwendungsbeispiele
Subject (DDC) : 338.927: Environmental economics and sustainable development
Abstract: Nachhaltige Entwicklung verlangt Handlungen in allen Sektoren. Auch in der Tourismusbranche werden entsprechende Ziele gesteckt um eine solche Entwicklung voranzutreiben. Die Hotellerie stellt einen grossen Bereich der Tourismusbranche dar und ist durch ihren Kontakt mit Gästen zur Kommunikation nachhaltiger Entscheidungen angehalten. Als Kommunikation können verschiedene Instrumente zur Anwendung kommen, darunter auch das Konzept des Nudgings. Nudge ist eine Idee der Verhaltensökonomie, die durch Thaler und Sunstein (2008) beschrieben wurde. Es geht darum, das Verhalten eines Menschen ohne Verbote oder finanzielle Anreize zu ändern und ihn so in eine gewünschte Richtung zu stupsen. In der Hotellerie wird das Konzept des Nudgings bereits angewendet. Die Branche verfügt über eine grosse Reichweite von unterschiedlichen Zielgruppen und daher über ein hohes Potenzial zur Sensibilisierung der Konsumenten bezüglich Nachhaltigkeitsthemen.
Sustainable development requires action in all sectors. Also in the tourism industry corresponding goals are set to drive such a development. The hotel industry is a large part of the tourism industry and is committed to communicating sustainable decisions through its contact with guests. As communication, various instruments can be used, including the concept of nudging. Nudge is an idea of behavioral economics described by Thaler and Sunstein (2008). It is about changing the behavior of a person without bans or financial incentives and to push him in a desired direction. In the hotel industry, the concept of nudging is already being used. The industry has a large reach of different target groups and therefore a high potential to sensitize consumers to sustainability issues.
Departement: Life Sciences and Facility Management
Publication type: Bachelor Thesis
DOI : 10.21256/zhaw-2319
URI: https://digitalcollection.zhaw.ch/handle/11475/13099
Appears in Collections:Bachelorarbeiten Umweltingenieurwesen

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2018_Itin_Nerina_BA_UI.pdf8.21 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.