Publikationstyp: | Buchbeitrag |
Art der Begutachtung: | Keine Angabe |
Titel: | Tapping machines : listening to difference, 1928–1956 |
Autor/-in: | von Fischer, Sabine |
Erschienen in: | Architecture / machine : programs, processes, and performances |
Herausgeber/-in des übergeordneten Werkes: | Gleich, Moritz Stalder, Laurent |
Seite(n): | 124 |
Seiten bis: | 134 |
Erscheinungsdatum: | Sep-2017 |
Reihe: | gta papers |
Reihenzählung: | 1 |
Verlag / Hrsg. Institution: | Gta-Verlag |
Verlag / Hrsg. Institution: | Zürich |
ISBN: | 978-3-85676-363-3 |
Sprache: | Englisch |
Schlagwörter: | Architektur; Akustik; Bauakustik; Messverfahrung; Testverfahren; Wohnungsbau |
Fachgebiet (DDC): | 720: Architektur |
Zusammenfassung: | One of the instruments created in the late 1920s, in an endeavor to resolve the problem of inherent subjectivity in sound assessment, was the “machine for producing impact sounds.” Later it became known as the “tapping machine,” or “Hammerwerk” in German, or “machine à chocs” in French: a stunningly simple mechanism that hammered on floors to test their acoustic qualities as well as the level of sound insulation provided by various construction types. This hammering apparatus appears at first glance to bring architecture and machine into a straightforward sonic relationship. However, the human hearing threshold, until around 1930 was part of the test too, and this entangled architecture and machine in a more complicated relationship, one of mediatized sensation. Automation of the tests relieved the acoustic sciences of this tension. Yet still, the differences between measuring sound with an apparatus and assessing sound by hearing left ample room for debate. |
URI: | https://digitalcollection.zhaw.ch/handle/11475/1446 |
Volltext Version: | Publizierte Version |
Lizenz (gemäss Verlagsvertrag): | Lizenz gemäss Verlagsvertrag |
Departement: | Architektur, Gestaltung und Bauingenieurwesen |
Organisationseinheit: | Institut Konstruktives Entwerfen (IKE) |
Enthalten in den Sammlungen: | Publikationen Architektur, Gestaltung und Bauingenieurwesen |
Dateien zu dieser Ressource:
Es gibt keine Dateien zu dieser Ressource.
Zur Langanzeige
von Fischer, S. (2017). Tapping machines : listening to difference, 1928–1956. In M. Gleich & L. Stalder (Eds.), Architecture / machine : programs, processes, and performances (pp. 124–134). Gta-Verlag.
von Fischer, S. (2017) ‘Tapping machines : listening to difference, 1928–1956’, in M. Gleich and L. Stalder (eds) Architecture / machine : programs, processes, and performances. Zürich: Gta-Verlag, pp. 124–134.
S. von Fischer, “Tapping machines : listening to difference, 1928–1956,” in Architecture / machine : programs, processes, and performances, M. Gleich and L. Stalder, Eds. Zürich: Gta-Verlag, 2017, pp. 124–134.
VON FISCHER, Sabine, 2017. Tapping machines : listening to difference, 1928–1956. In: Moritz GLEICH und Laurent STALDER (Hrsg.), Architecture / machine : programs, processes, and performances. Zürich: Gta-Verlag. S. 124–134. ISBN 978-3-85676-363-3
von Fischer, Sabine. 2017. “Tapping Machines : Listening to Difference, 1928–1956.” In Architecture / Machine : Programs, Processes, and Performances, edited by Moritz Gleich and Laurent Stalder, 124–34. Zürich: Gta-Verlag.
von Fischer, Sabine. “Tapping Machines : Listening to Difference, 1928–1956.” Architecture / Machine : Programs, Processes, and Performances, edited by Moritz Gleich and Laurent Stalder, Gta-Verlag, 2017, pp. 124–34.
Alle Ressourcen in diesem Repository sind urheberrechtlich geschützt, soweit nicht anderweitig angezeigt.