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Publikationstyp: Working Paper – Gutachten – Studie
Titel: Some Aspects of L2 Acquisition of German in Switzerland
Autor/-in: Jekat, Susanne Johanna
Dutoit, Lilian
DOI: 10.21256/zhaw-64
Umfang: 22
Erscheinungsdatum: 2015
Reihe: Working Papers in Applied Linguistics
Reihenzählung: 11
Verlag / Hrsg. Institution: ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften
Verlag / Hrsg. Institution: Winterthur
ISBN: 978-3-905745-77-1
Sprache: Englisch
Schlagwörter: L2 Lernen; Transfer L1L2; L2 Lernen In Mehrsprachiger Umgebung; Mehrsprachigkeit; L2 Learning; Multilinguality; Swiss German; Transfer Between Languages
Fachgebiet (DDC): 430: Deutsch
Zusammenfassung: Research has identified various factors that seem to support L2 acquisition in adults (e.g. duration of stay in an L2 country, amount and quality of input) and it is well known that adult learners can achieve very high competence in their L2s. However, in a multilingual environment or a diglossia situation where inconsistent input can be anticipated, the question arises as to whether L2 acquisition may be influenced by all the different languages that coexist in the same environment. This paper analyses L2 acquisition of Standard German in Switzerland, where different dialectal varieties of Swiss German exist in parallel to the standard variety. The objects of the analysis are interviews in Swiss Standard German in which participants were asked to describe their own language biographies.
Im vorliegenden Artikel werden einige Aspekte des Erlernens von Deutsch als Zweitsprache (L2) in einer mehrsprachigen Gemeinschaft untersucht. Die Lerner mit Erstsprachen (L1) wie z. B. Italienisch, Französisch, Englisch oder Spanisch leben im deutschsprachigen Teil der Schweiz, wo neben dem Schweizer Standarddeutsch verschiedene dialektale Varietäten des Schweizerdeutschen gesprochen werden. In dieser Umgebung stellt sich die Frage, ob nur aus der L1 oder auch aus dem Schweizerdeutschen Strukturen in die L2 transferiert werden.
Research has identified various factors that seem to support L2 acquisition in adults (e.g. duration of stay in an L2 country, amount and quality of input) and it is well known that adult learners can achieve very high competence in their L2s. However, in a multilingual environment or a diglossia situation where inconsistent input can be anticipated, the question arises as to whether L2 acquisition may be influenced by all the different languages that coexist in the same environment. This paper analyses L2 acquisition of Standard German in Switzerland, where different dialectal varieties of Swiss German exist in parallel to the standard variety. The objects of the analysis are interviews in Swiss Standard German in which participants were asked to describe their own language biographies.
URI: https://digitalcollection.zhaw.ch/handle/11475/64
Departement: Angewandte Linguistik
Organisationseinheit: Institut für Übersetzen und Dolmetschen (IUED)
Enthalten in den Sammlungen:Working Papers in Applied Linguistics

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Jekat, S. J., & Dutoit, L. (2015). Some Aspects of L2 Acquisition of German in Switzerland. ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften. https://doi.org/10.21256/zhaw-64
Jekat, S.J. and Dutoit, L. (2015) Some Aspects of L2 Acquisition of German in Switzerland. Winterthur: ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften. Available at: https://doi.org/10.21256/zhaw-64.
S. J. Jekat and L. Dutoit, “Some Aspects of L2 Acquisition of German in Switzerland,” ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften, Winterthur, 2015. doi: 10.21256/zhaw-64.
JEKAT, Susanne Johanna und Lilian DUTOIT, 2015. Some Aspects of L2 Acquisition of German in Switzerland. Winterthur: ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften
Jekat, Susanne Johanna, and Lilian Dutoit. 2015. “Some Aspects of L2 Acquisition of German in Switzerland.” Winterthur: ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften. https://doi.org/10.21256/zhaw-64.
Jekat, Susanne Johanna, and Lilian Dutoit. Some Aspects of L2 Acquisition of German in Switzerland. ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften, 2015, https://doi.org/10.21256/zhaw-64.


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