Publikationstyp: Konferenz: Sonstiges
Art der Begutachtung: Keine Angabe
Titel: Information literacy : a growing priority in translation teaching
Autor/-in: Massey, Gary
Ehrensberger-Dow, Maureen
Angaben zur Konferenz: 39. Jahrestagung der Gesellschaft für Angewandte Linguistik (GAL), «Sprachliche Förderung und Weiterbildung - transdisziplinär» Karlsruhe, Deutschland, 16.-18. September 200
Erscheinungsdatum: Sep-2009
Sprache: Englisch
Schlagwörter: Information; Literacy; Teaching; Translation
Fachgebiet (DDC): 020: Bibliotheks- und Informationswissenschaft
418.02: Translationswissenschaft
Zusammenfassung: Information literacy has been explicitly recognized as a key element of translation competence by the curriculum developers of the European Master's in Translation and implicitly in various theoretical models of translation competence (e.g. Göpferich 2008; PACTE 2008). However, researchers have only recently begun to systematically examine information behaviour in the translation processes of students and professionals (e.g. White et al. 2008). The questions of how and whether translators use the multitude of electronic and non-electronic resources at their disposal and of how novices and professionals differ in this regard remain to be investigated in detail. The multi-method approach that we use to analyse translation competence and information behaviour combines data from ethnographic observation of the translation situation, surveys and semi-structured interviews to determine self-reported practices, keystroke logging, screenshot recordings of what happens on the computer screen, cue-based retrospective verbalizations of recorded translation processes as well as additional techniques such as eye-tracking. Diverse aspects of translation processes are captured as students and professionals translate and revise their texts, allowing us to gain insight into their information literacy by triangulating the data from observation, self-report, and computer recordings. We will indicate how the results from this type of research can contribute to the development of teaching modules about information literacy and will present a learning platform and portal currently being designed to prepare translators to cope with the information demands of the knowledge age (Massey et al. 2008; Pinto & Sales 2008).
URI: https://digitalcollection.zhaw.ch/handle/11475/2972
Volltext Version: Publizierte Version
Lizenz (gemäss Verlagsvertrag): Lizenz gemäss Verlagsvertrag
Departement: Angewandte Linguistik
Organisationseinheit: Institut für Übersetzen und Dolmetschen (IUED)
Enthalten in den Sammlungen:Publikationen Angewandte Linguistik

Dateien zu dieser Ressource:
Es gibt keine Dateien zu dieser Ressource.
Zur Langanzeige
Massey, G., & Ehrensberger-Dow, M. (2009, September). Information literacy : a growing priority in translation teaching. 39. Jahrestagung Der Gesellschaft Für Angewandte Linguistik (GAL), «Sprachliche Förderung Und Weiterbildung - Transdisziplinär» Karlsruhe, Deutschland, 16.-18. September 200.
Massey, G. and Ehrensberger-Dow, M. (2009) ‘Information literacy : a growing priority in translation teaching’, in 39. Jahrestagung der Gesellschaft für Angewandte Linguistik (GAL), «Sprachliche Förderung und Weiterbildung - transdisziplinär» Karlsruhe, Deutschland, 16.-18. September 200.
G. Massey and M. Ehrensberger-Dow, “Information literacy : a growing priority in translation teaching,” in 39. Jahrestagung der Gesellschaft für Angewandte Linguistik (GAL), «Sprachliche Förderung und Weiterbildung - transdisziplinär» Karlsruhe, Deutschland, 16.-18. September 200, Sep. 2009.
MASSEY, Gary und Maureen EHRENSBERGER-DOW, 2009. Information literacy : a growing priority in translation teaching. In: 39. Jahrestagung der Gesellschaft für Angewandte Linguistik (GAL), «Sprachliche Förderung und Weiterbildung - transdisziplinär» Karlsruhe, Deutschland, 16.-18. September 200. Conference presentation. September 2009
Massey, Gary, and Maureen Ehrensberger-Dow. 2009. “Information Literacy : A Growing Priority in Translation Teaching.” Conference presentation. In 39. Jahrestagung Der Gesellschaft Für Angewandte Linguistik (GAL), «Sprachliche Förderung Und Weiterbildung - Transdisziplinär» Karlsruhe, Deutschland, 16.-18. September 200.
Massey, Gary, and Maureen Ehrensberger-Dow. “Information Literacy : A Growing Priority in Translation Teaching.” 39. Jahrestagung Der Gesellschaft Für Angewandte Linguistik (GAL), «Sprachliche Förderung Und Weiterbildung - Transdisziplinär» Karlsruhe, Deutschland, 16.-18. September 200, 2009.


Alle Ressourcen in diesem Repository sind urheberrechtlich geschützt, soweit nicht anderweitig angezeigt.