Bitte benutzen Sie diese Kennung, um auf die Ressource zu verweisen:
https://doi.org/10.21256/zhaw-24771
Publikationstyp: | Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift |
Art der Begutachtung: | Peer review (Publikation) |
Titel: | The making of ADHD : a comparative content analysis of teachers’ and doctors’ worldviews |
Autor/-in: | Robin, Dominik Gemperle, Michael von Rhein, Michael Wieber, Frank Hotz, Sandra |
et. al: | Yes |
DOI: | 10.2478/sjs-2022-0014 10.21256/zhaw-24771 |
Erschienen in: | Swiss Journal of Sociology |
Band(Heft): | 48 |
Heft: | 2 |
Erscheinungsdatum: | 26-Mär-2022 |
Verlag / Hrsg. Institution: | Seismo |
ISSN: | 0379-3664 2297-8348 |
Sprache: | Englisch |
Schlagwörter: | ADHD; Social construction; Mental illness; Mental health literacy; Content analysis |
Fachgebiet (DDC): | 616.8: Neurologie und Krankheiten des Nervensystems |
Zusammenfassung: | Little is known about how teachers and doctors make sense of ADHD. Drawing on a corpus of online accounts, we reconstructed their worldviews with a qualitative analysis. While both professional groups referred to a male troublemaker and to the German literary figure of the Fidgety Phil, they also expressed rival expert claims. Doctors represented the scientific authority in labeling and diagnosing ADHD, whereas teachers attached objective meaning to the medical judgement by pathologizing deviant behavior and justifying measures of control. |
URI: | https://digitalcollection.zhaw.ch/handle/11475/24771 |
Volltext Version: | Publizierte Version |
Lizenz (gemäss Verlagsvertrag): | CC BY-NC-ND 4.0: Namensnennung - Nicht kommerziell - Keine Bearbeitungen 4.0 International |
Departement: | Gesundheit |
Organisationseinheit: | Institut für Hebammenwissenschaft und reproduktive Gesundheit (IHG) Institut für Public Health (IPH) |
Publiziert im Rahmen des ZHAW-Projekts: | Fachpersonenbefragungen ADHS |
Enthalten in den Sammlungen: | Publikationen Gesundheit |
Dateien zu dieser Ressource:
Datei | Beschreibung | Größe | Format | |
---|---|---|---|---|
10.2478_sjs-2022-0014.pdf | 251.74 kB | Adobe PDF | Öffnen/Anzeigen |
Zur Langanzeige
Robin, D., Gemperle, M., von Rhein, M., Wieber, F., & Hotz, S. (2022). The making of ADHD : a comparative content analysis of teachers’ and doctors’ worldviews. Swiss Journal of Sociology, 48(2). https://doi.org/10.2478/sjs-2022-0014
Robin, D. et al. (2022) ‘The making of ADHD : a comparative content analysis of teachers’ and doctors’ worldviews’, Swiss Journal of Sociology, 48(2). Available at: https://doi.org/10.2478/sjs-2022-0014.
D. Robin, M. Gemperle, M. von Rhein, F. Wieber, and S. Hotz, “The making of ADHD : a comparative content analysis of teachers’ and doctors’ worldviews,” Swiss Journal of Sociology, vol. 48, no. 2, Mar. 2022, doi: 10.2478/sjs-2022-0014.
ROBIN, Dominik, Michael GEMPERLE, Michael VON RHEIN, Frank WIEBER und Sandra HOTZ, 2022. The making of ADHD : a comparative content analysis of teachers’ and doctors’ worldviews. Swiss Journal of Sociology. 26 März 2022. Bd. 48, Nr. 2. DOI 10.2478/sjs-2022-0014
Robin, Dominik, Michael Gemperle, Michael von Rhein, Frank Wieber, and Sandra Hotz. 2022. “The Making of ADHD : A Comparative Content Analysis of Teachers’ and Doctors’ Worldviews.” Swiss Journal of Sociology 48 (2). https://doi.org/10.2478/sjs-2022-0014.
Robin, Dominik, et al. “The Making of ADHD : A Comparative Content Analysis of Teachers’ and Doctors’ Worldviews.” Swiss Journal of Sociology, vol. 48, no. 2, Mar. 2022, https://doi.org/10.2478/sjs-2022-0014.
Alle Ressourcen in diesem Repository sind urheberrechtlich geschützt, soweit nicht anderweitig angezeigt.