Bitte benutzen Sie diese Kennung, um auf die Ressource zu verweisen: https://doi.org/10.21256/zhaw-24716
Publikationstyp: Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
Art der Begutachtung: Peer review (Publikation)
Titel: Neural machine translation and language teaching : possible implications for the CEFR
Autor/-in: Delorme Benites, Alice
Lehr, Caroline
et. al: No
DOI: 10.5169/seals-1030137
10.21256/zhaw-24716
Erschienen in: Bulletin suisse de linguistique appliquée
Band(Heft): 2021
Heft: 114
Seite(n): 47
Seiten bis: 66
Erscheinungsdatum: Apr-2022
Verlag / Hrsg. Institution: Vereinigung für Angewandte Linguistik in der Schweiz
ISSN: 1023-2044
Sprache: Englisch
Schlagwörter: Neural machine translation; Language teaching; Language learning; CEFR; Proficiency level; Language assessment; Traduction automatique neuronale; Enseignement des langues; Apprentissage des langues; CECRL; Niveau de langue; Evaluation
Fachgebiet (DDC): 410.285: Computerlinguistik
418.0071: Sprachdidaktik
Zusammenfassung: L'arrivée de la traduction automatique neuronale (TAN), dont la qualité surpasse largement celle des systèmes précédents, a bouleversé le champ de la traduction professionnelle, notamment commerciale. Par ailleurs, l'accès gratuit et instantané à des systèmes de TAN performants (DeepL, Google Traduction) introduit une nouvelle inconnue pour l'enseignement-apprentissage des langues, allant pour certain·e·s jusqu'à remettre en question le besoin d'apprendre une langue étrangère. Les enseignant·e·s doivent s'adapter à ce changement et à ses conséquences. Or, les objectifs d'enseignement, surtout en Europe, reposent désormais majoritairement sur les standards établis par le Cadre européen commun de référence pour les langues (CECRL) publié il y a vingt ans par le Conseil de l'Europe et sur ses mises à jour publiées plus récemment, notamment le Volume complémentaire du CECRL (2018, 2020). Le présent article se penche sur l'impact de la TAN sur l'applicabilité des descripteurs du CECRL pour l'enseignement-apprentissage des langues aujourd'hui. En effet, les nouvelles technologies invitent à une relecture critique des compétences définies pour les différents niveaux du CECRL. The advent of neural machine translation (NMT), whose quality far surpasses that of previous systems, greatly changed the field of professional translation. Moreover, the free and instantaneous access to powerful NMT systems (DeepL, Google translate) raises new issues for language teaching and learning, and for some people it even calls into question the need to learn a foreign language. Teachers have to adapt to this change and its consequences. However, the teaching goals, especially in Europe, are now mainly based on the standards set by the Common European Framework of Reference for Languages (CEFR), published twenty years ago by the Council of of Europe and its more recent updates, including, the complementary volume of the CECRL (2018, 2020). This article investigates the impact of NMT on the applicability of the CEFR descriptors for language teaching and learning today, as new technologies require a critical re-reading of the competences defined for the different levels of the CEFR.
URI: https://digitalcollection.zhaw.ch/handle/11475/24716
Volltext Version: Publizierte Version
Lizenz (gemäss Verlagsvertrag): CC BY 4.0: Namensnennung 4.0 International
Gesperrt bis: 2022-10-01
Departement: Angewandte Linguistik
Organisationseinheit: Institut für Übersetzen und Dolmetschen (IUED)
Publiziert im Rahmen des ZHAW-Projekts: Digital Literacy im Hochschulkontext
Enthalten in den Sammlungen:Publikationen Angewandte Linguistik

Dateien zu dieser Ressource:
Datei Beschreibung GrößeFormat 
2022_DelormeBenites-Lehr_Neural-machine-translation-language-teaching.pdf5.06 MBAdobe PDFMiniaturbild
Öffnen/Anzeigen
Zur Langanzeige
Delorme Benites, A., & Lehr, C. (2022). Neural machine translation and language teaching : possible implications for the CEFR. Bulletin Suisse de Linguistique Appliquée, 2021(114), 47–66. https://doi.org/10.5169/seals-1030137
Delorme Benites, A. and Lehr, C. (2022) ‘Neural machine translation and language teaching : possible implications for the CEFR’, Bulletin suisse de linguistique appliquée, 2021(114), pp. 47–66. Available at: https://doi.org/10.5169/seals-1030137.
A. Delorme Benites and C. Lehr, “Neural machine translation and language teaching : possible implications for the CEFR,” Bulletin suisse de linguistique appliquée, vol. 2021, no. 114, pp. 47–66, Apr. 2022, doi: 10.5169/seals-1030137.
DELORME BENITES, Alice und Caroline LEHR, 2022. Neural machine translation and language teaching : possible implications for the CEFR. Bulletin suisse de linguistique appliquée. April 2022. Bd. 2021, Nr. 114, S. 47–66. DOI 10.5169/seals-1030137
Delorme Benites, Alice, and Caroline Lehr. 2022. “Neural Machine Translation and Language Teaching : Possible Implications for the CEFR.” Bulletin Suisse de Linguistique Appliquée 2021 (114): 47–66. https://doi.org/10.5169/seals-1030137.
Delorme Benites, Alice, and Caroline Lehr. “Neural Machine Translation and Language Teaching : Possible Implications for the CEFR.” Bulletin Suisse de Linguistique Appliquée, vol. 2021, no. 114, Apr. 2022, pp. 47–66, https://doi.org/10.5169/seals-1030137.


Alle Ressourcen in diesem Repository sind urheberrechtlich geschützt, soweit nicht anderweitig angezeigt.