Publikationstyp: Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
Art der Begutachtung: Peer review (Publikation)
Titel: The impact of social belonging on the development of competence in commercial apprentices
Autor/-in: Forster-Heinzer, Sarah
Reichmuth, Andrea
Höpfer, Eva
Rohr-Mentele, Silja
Holtsch, Doreen
et. al: No
DOI: 10.1026/0049-8637/a000232
Erschienen in: Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie
Band(Heft): 52
Heft: 3-4
Seite(n): 103
Seiten bis: 115
Erscheinungsdatum: 2021
Verlag / Hrsg. Institution: Hogrefe
ISSN: 0049-8637
2190-6262
Sprache: Englisch
Schlagwörter: Class relatedness; Civic-economic the development of competence; Social belonging; Teacher-student relationship
Fachgebiet (DDC): 331: Arbeitsökonomie
370: Bildung und Erziehung
Zusammenfassung: While numerous studies have emphasized the importance of social belonging on the development of competence, they focused primarily on compulsory education. This contribution examines the importance of social belonging within the context of vocational schools, using the example of commercial apprenticeship training. In a longitudinal study, 1,153 commercial apprentices were tested three times regarding the development of their civic-economic competence. Further, they were questioned about the quality of their teacher–student relationship as well as class relatedness as two dimensions of social belonging. The findings suggest that the teacher–student relationship is highly relevant to the development of the intrinsic learning motivation in apprentices. Class relatedness was somewhat relevant to the level of the civic-economic value orientation of apprentices. The findings are noteworthy because they point to the importance of social belonging in the context of vocational schools, even though apprentices spend only one or two days per week there and are taught by various teachers.
URI: https://digitalcollection.zhaw.ch/handle/11475/23486
Volltext Version: Publizierte Version
Lizenz (gemäss Verlagsvertrag): Lizenz gemäss Verlagsvertrag
Departement: School of Management and Law
Organisationseinheit: Zentrum für Innovative Didaktik (ZID)
Enthalten in den Sammlungen:Publikationen School of Management and Law

Dateien zu dieser Ressource:
Es gibt keine Dateien zu dieser Ressource.
Zur Langanzeige
Forster-Heinzer, S., Reichmuth, A., Höpfer, E., Rohr-Mentele, S., & Holtsch, D. (2021). The impact of social belonging on the development of competence in commercial apprentices. Zeitschrift Für Entwicklungspsychologie Und Pädagogische Psychologie, 52(3-4), 103–115. https://doi.org/10.1026/0049-8637/a000232
Forster-Heinzer, S. et al. (2021) ‘The impact of social belonging on the development of competence in commercial apprentices’, Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 52(3-4), pp. 103–115. Available at: https://doi.org/10.1026/0049-8637/a000232.
S. Forster-Heinzer, A. Reichmuth, E. Höpfer, S. Rohr-Mentele, and D. Holtsch, “The impact of social belonging on the development of competence in commercial apprentices,” Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, vol. 52, no. 3-4, pp. 103–115, 2021, doi: 10.1026/0049-8637/a000232.
FORSTER-HEINZER, Sarah, Andrea REICHMUTH, Eva HÖPFER, Silja ROHR-MENTELE und Doreen HOLTSCH, 2021. The impact of social belonging on the development of competence in commercial apprentices. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie. 2021. Bd. 52, Nr. 3-4, S. 103–115. DOI 10.1026/0049-8637/a000232
Forster-Heinzer, Sarah, Andrea Reichmuth, Eva Höpfer, Silja Rohr-Mentele, and Doreen Holtsch. 2021. “The Impact of Social Belonging on the Development of Competence in Commercial Apprentices.” Zeitschrift Für Entwicklungspsychologie Und Pädagogische Psychologie 52 (3-4): 103–15. https://doi.org/10.1026/0049-8637/a000232.
Forster-Heinzer, Sarah, et al. “The Impact of Social Belonging on the Development of Competence in Commercial Apprentices.” Zeitschrift Für Entwicklungspsychologie Und Pädagogische Psychologie, vol. 52, no. 3-4, 2021, pp. 103–15, https://doi.org/10.1026/0049-8637/a000232.


Alle Ressourcen in diesem Repository sind urheberrechtlich geschützt, soweit nicht anderweitig angezeigt.