Bitte benutzen Sie diese Kennung, um auf die Ressource zu verweisen: https://doi.org/10.21256/zhaw-20864
Publikationstyp: Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
Art der Begutachtung: Peer review (Publikation)
Titel: MT Literacy : a cognitive view
Autor/-in: O’Brien, Sharon
Ehrensberger-Dow, Maureen
et. al: No
DOI: 10.1075/tcb.00038.obr
10.21256/zhaw-20864
Erschienen in: Translation, Cognition & Behavior
Band(Heft): 3
Heft: 2
Seite(n): 145
Seiten bis: 164
Erscheinungsdatum: 10-Nov-2020
Verlag / Hrsg. Institution: John Benjamins
ISSN: 2542-5277
2542-5285
Sprache: Englisch
Schlagwörter: Cognitive load; Digital literacies; MT literacy; Use-case scenarios
Fachgebiet (DDC): 410.285: Computerlinguistik
418.02: Translationswissenschaft
Zusammenfassung: MT literacy means knowing how MT works, how the technology can be useful in a particular context, and what the implications are of using it for various purposes. As MT usage grows, the necessity for MT literacy also grows. This knowledge forms part of the greater need for digital literacies. In this contribution, we relate MT literacy to the concept of cognitive load in professional translation production and in translator training scenarios. We then move beyond the sphere of translation studies to examine other use-case settings—crisis communication, academic writing and patent publishing—to consider how MT can offer solutions and how MT literacy can impact cognitively in those settings. We discuss how training in MT literacy can empower language professionals and present two proposals for course content designed for MT users in other sectors.
Weitere Angaben: This article is under copyright and the publisher should be contacted for permission to re-use or reprint the material in any form.
URI: https://digitalcollection.zhaw.ch/handle/11475/20864
Volltext Version: Akzeptierte Version
Lizenz (gemäss Verlagsvertrag): Lizenz gemäss Verlagsvertrag
Departement: Angewandte Linguistik
Organisationseinheit: Institut für Übersetzen und Dolmetschen (IUED)
Enthalten in den Sammlungen:Publikationen Angewandte Linguistik

Dateien zu dieser Ressource:
Datei Beschreibung GrößeFormat 
2020_OBrien-Ehrensberger-Dow_MT-Literacy_JBE.pdfAccepted Version306.06 kBAdobe PDFMiniaturbild
Öffnen/Anzeigen
Zur Langanzeige
O’Brien, S., & Ehrensberger-Dow, M. (2020). MT Literacy : a cognitive view. Translation, Cognition & Behavior, 3(2), 145–164. https://doi.org/10.1075/tcb.00038.obr
O’Brien, S. and Ehrensberger-Dow, M. (2020) ‘MT Literacy : a cognitive view’, Translation, Cognition & Behavior, 3(2), pp. 145–164. Available at: https://doi.org/10.1075/tcb.00038.obr.
S. O’Brien and M. Ehrensberger-Dow, “MT Literacy : a cognitive view,” Translation, Cognition & Behavior, vol. 3, no. 2, pp. 145–164, Nov. 2020, doi: 10.1075/tcb.00038.obr.
O’BRIEN, Sharon und Maureen EHRENSBERGER-DOW, 2020. MT Literacy : a cognitive view. Translation, Cognition & Behavior. 10 November 2020. Bd. 3, Nr. 2, S. 145–164. DOI 10.1075/tcb.00038.obr
O’Brien, Sharon, and Maureen Ehrensberger-Dow. 2020. “MT Literacy : A Cognitive View.” Translation, Cognition & Behavior 3 (2): 145–64. https://doi.org/10.1075/tcb.00038.obr.
O’Brien, Sharon, and Maureen Ehrensberger-Dow. “MT Literacy : A Cognitive View.” Translation, Cognition & Behavior, vol. 3, no. 2, Nov. 2020, pp. 145–64, https://doi.org/10.1075/tcb.00038.obr.


Alle Ressourcen in diesem Repository sind urheberrechtlich geschützt, soweit nicht anderweitig angezeigt.