Please use this identifier to cite or link to this item: https://doi.org/10.21256/zhaw-4669
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorKollmar, Anja-
dc.contributor.authorHohenstein, Christiane-
dc.contributor.authorSabatino, Adriana-
dc.contributor.authorGantschnig, Brigitte-
dc.date.accessioned2018-08-15T08:54:19Z-
dc.date.available2018-08-15T08:54:19Z-
dc.date.issued2018-08-03-
dc.identifier.issn2296-990Xde_CH
dc.identifier.urihttps://digitalcollection.zhaw.ch/handle/11475/8994-
dc.description.abstractIntroduction: The effective use of Augmentative and Alternative Communication is challenging, not only for persons with complex communication needs, but also for their significant others. There is a need, therefore, for interprofessional collaboration in order to effectively assess, provide, and evaluate services. Aim: The aim of this scoping review was to summarize current evidence in the field of Augmentative and Alternative Communication and reveal the demands for further research. Method: We searched in the electronic databases Pubmed, AMED, and CINAHL using following keywords child*, disability, cerebral palsy, augmentative and alternative communication, intervention, and therapy to identify relevant literature. We summarised the content of the included studies. Results: We included 16 literature reviews and 36 studies in this review. The 36 studies included 11 intervention studies, 20 descriptive studies, two experimental studies, and three studies evaluating assessments. Most of the studies were focussing on children with cerebral palsy and autism in the contexts of home, hospital, and primary school. There were no intervention studies, focusing on secondary and/or tertiary level of education or work. Moreover, we have not found any evidence from German speaking Europe. Conclusion: In order to support the use of Augmentative and Alternative Communication and to enable participation of persons with complex communication needs, various endeavours are needed: in the practice of care settings interprofessional collaboration is required. Further research is needed in order to evaluate the effectiveness of interventions, focussing on youth and the contexts of secondary and/or tertiary education or work, or on assessments. Hintergrund: Der gelungene Einsatz Unterstützter Kommunikation ist eine komplexe Herausforderung für Personen mit komplexen Kommunikationsbedürfnissen, ihre Bezugspersonen und das soziale Umfeld. Daher bedarf es einer gut koordinierten interprofessionellen Zusammenarbeit. Der Recherche zufolge besteht eine Wissenslücke in Bezug auf Assessments, wirkungsvolle Versorgung und Evaluation der Unterstützten Kommunikation. Ziel: Das Ziel war, einen Überblick über die aktuelle Evidenz im Bereich der Unterstützten Kommunikation aufzustellen, um daraus den Forschungsbedarf für die interprofessionelle Abklärung, das interprofessionelle Training sowie die Evaluation abzuleiten. Methode: Mit den Keywords child*, disability, cerebral palsy, augmentative and alternative communication, intervention und therapy haben wir in den elektronischen Datenbanken PubMed, AMED und CINAHL nach der relevanten Literatur gesucht. Die Abstracts der eingeschlossenen Studien wurden inhaltlich zusammengefasst. Resultate: Insgesamt wurden 36 Originalstudien, davon 11 Interventionsstudien, 20 deskriptive Studien, zwei experimentelle Studien und drei Studien zur Entwicklung/Evaluation von Assessments, sowie 16 Literaturreviews eingeschlossen. Im Fokus der Originalstudien standen vor allem Kinder mit Zerebralparese oder einer Autismus-Spektrum-Störung im häuslichen Umfeld, im Krankenhaus-Setting und in der Schule. Es gab keine Interventionsstudien im Bereich der sekundären/tertiären Bildungsstufe und im Beruf. Im deutschsprachigen Raum gab es keine Originalstudie. Zusammenfassung: Um den Einsatz Unterstützer Kommunikation zu fördern und die Partizipation von Personen mit komplexen Kommunikationsbedürfnissen zu ermöglichen, bedarf es vielfältiger Bemühungen: in der Versorgungspraxis ist eine interprofessionelle Zusammenarbeit unabdingbar. Ausserdem sind Studien zur Evaluation der Wirksamkeit der Intervention notwendig, Studien, bei denen Jugendliche im Fokus stehen, sowie Studien, die sich mit sekundärer/tertiärer Bildung und Arbeit oder standardisierten Assessments befassen.de_CH
dc.language.isodede_CH
dc.publisherDe Gruyterde_CH
dc.relation.ispartofInternational Journal of Health Professionsde_CH
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/de_CH
dc.subjectPartizipationde_CH
dc.subjectAssessmentde_CH
dc.subjectInterprofessionelle Forschungde_CH
dc.subjectInterprofessionelle Kommunikationde_CH
dc.subjectGesundheitsversorgungde_CH
dc.subject.ddc418.0087: Barrierefreie Kommunikationde_CH
dc.titleAugmentative and Alternative Communication : scoping reviewde_CH
dc.title.alternativeUnterstützte Kommunikation : Scoping Reviewde_CH
dc.typeBeitrag in wissenschaftlicher Zeitschriftde_CH
dcterms.typeTextde_CH
zhaw.departementGesundheitde_CH
zhaw.departementAngewandte Linguistikde_CH
zhaw.organisationalunitInstitut für Ergotherapie (IER)de_CH
zhaw.organisationalunitInstitute of Language Competence (ILC)de_CH
dc.identifier.doi10.2478/ijhp-2018-0010de_CH
dc.identifier.doi10.21256/zhaw-4669-
zhaw.funding.euNode_CH
zhaw.issue1de_CH
zhaw.originated.zhawYesde_CH
zhaw.pages.end108de_CH
zhaw.pages.start91de_CH
zhaw.publication.statuspublishedVersionde_CH
zhaw.volume5de_CH
zhaw.publication.reviewPeer review (Publikation)de_CH
zhaw.webfeedInterkulturalität und Sprachdiversitätde_CH
zhaw.funding.zhawSprachliche und ergotherapeutische Förderung Unterstützter Kommunikation junger Erwachsenerde_CH
Appears in collections:Publikationen Gesundheit

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2018_Kollmar_Augmentative_and_alternative_communication_scoping_review.pdf553.97 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show simple item record
Kollmar, A., Hohenstein, C., Sabatino, A., & Gantschnig, B. (2018). Augmentative and Alternative Communication : scoping review. International Journal of Health Professions, 5(1), 91–108. https://doi.org/10.2478/ijhp-2018-0010
Kollmar, A. et al. (2018) ‘Augmentative and Alternative Communication : scoping review’, International Journal of Health Professions, 5(1), pp. 91–108. Available at: https://doi.org/10.2478/ijhp-2018-0010.
A. Kollmar, C. Hohenstein, A. Sabatino, and B. Gantschnig, “Augmentative and Alternative Communication : scoping review,” International Journal of Health Professions, vol. 5, no. 1, pp. 91–108, Aug. 2018, doi: 10.2478/ijhp-2018-0010.
KOLLMAR, Anja, Christiane HOHENSTEIN, Adriana SABATINO und Brigitte GANTSCHNIG, 2018. Augmentative and Alternative Communication : scoping review. International Journal of Health Professions. 3 August 2018. Bd. 5, Nr. 1, S. 91–108. DOI 10.2478/ijhp-2018-0010
Kollmar, Anja, Christiane Hohenstein, Adriana Sabatino, and Brigitte Gantschnig. 2018. “Augmentative and Alternative Communication : scoping review.” International Journal of Health Professions 5 (1): 91–108. https://doi.org/10.2478/ijhp-2018-0010.
Kollmar, Anja, et al. “Augmentative and Alternative Communication : scoping review.” International Journal of Health Professions, vol. 5, no. 1, Aug. 2018, pp. 91–108, https://doi.org/10.2478/ijhp-2018-0010.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.