Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorKruse, Otto-
dc.contributor.authorChitez, Madalina-
dc.date.accessioned2018-07-27T13:56:28Z-
dc.date.available2018-07-27T13:56:28Z-
dc.date.issued2012-
dc.identifier.isbn978-3-653-01784-7de_CH
dc.identifier.isbn978-3-631-62196-5de_CH
dc.identifier.urihttps://digitalcollection.zhaw.ch/handle/11475/8737-
dc.description.abstractIn this contribution, we report on a study of contrastive genre research in which we collected genres from three Swiss Universities of Teacher Education of different languages. Our aim is to come to an understanding of the commonalities and differences of their writing cultures. Two lines of research are brought together. One is contrastive genre research comparing text genres in different languages or disciplines, the other one is genre mapping, setting out to collect, study and classify genres in a certain context. Theoretical issues of intercultural linguistics and problems of multilingual terminologies are discussed as well as general principles of contrastive genre mapping. Data were collected through multilingual questionnaires and during faculty workshops. The genre inventories resulting from data collection and first classifications are fully documented in order to demonstrate the kind of materials resulting from genre mapping. Contrasting the genre inventories from the three universities shows a striking similarity in their genre profiles even though some specific genres could be identified for each of the universities. It is concluded that the discipline-specific influences on writing cultures are more pervasive than are the language-specific influences.de_CH
dc.language.isodede_CH
dc.publisherPeter Langde_CH
dc.relation.ispartofSchreiben unter Bedingungen von Mehrsprachigkeitde_CH
dc.relation.ispartofseriesTextproduktion und Mediumde_CH
dc.rightsLicence according to publishing contractde_CH
dc.subjectHochschulede_CH
dc.subjectWissenschaftliches Schreibende_CH
dc.subjectMehrsprachigkeitde_CH
dc.subjectGenrede_CH
dc.subjectSchreibkompetenzde_CH
dc.subject.ddc378: Hochschulbildungde_CH
dc.subject.ddc808: Rhetorik und Schreibende_CH
dc.titleKontrastives Genre-Mapping : didaktische Genres an Pädagogischen Hochschulen des französisch-, deutsch- und italienischsprachigen Teils der Schweizde_CH
dc.typeBuchbeitragde_CH
dcterms.typeTextde_CH
zhaw.departementAngewandte Linguistikde_CH
zhaw.organisationalunitInstitute of Language Competence (ILC)de_CH
zhaw.publisher.placeFrankfurt am Mainde_CH
dc.identifier.doi10.3726/978-3-653-01784-7de_CH
zhaw.funding.euNode_CH
zhaw.originated.zhawYesde_CH
zhaw.pages.end34de_CH
zhaw.pages.start9de_CH
zhaw.parentwork.editorKnorr, Dagmar-
zhaw.parentwork.editorVerhein-Jarren, Annette-
zhaw.publication.statuspublishedVersionde_CH
zhaw.series.number12de_CH
zhaw.publication.reviewEditorial reviewde_CH
zhaw.webfeedSprachkompetenzde_CH
Appears in collections:Publikationen Angewandte Linguistik

Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Show simple item record
Kruse, O., & Chitez, M. (2012). Kontrastives Genre-Mapping : didaktische Genres an Pädagogischen Hochschulen des französisch-, deutsch- und italienischsprachigen Teils der Schweiz. In D. Knorr & A. Verhein-Jarren (eds.), Schreiben unter Bedingungen von Mehrsprachigkeit (pp. 9–34). Peter Lang. https://doi.org/10.3726/978-3-653-01784-7
Kruse, O. and Chitez, M. (2012) ‘Kontrastives Genre-Mapping : didaktische Genres an Pädagogischen Hochschulen des französisch-, deutsch- und italienischsprachigen Teils der Schweiz’, in D. Knorr and A. Verhein-Jarren (eds) Schreiben unter Bedingungen von Mehrsprachigkeit. Frankfurt am Main: Peter Lang, pp. 9–34. Available at: https://doi.org/10.3726/978-3-653-01784-7.
O. Kruse and M. Chitez, “Kontrastives Genre-Mapping : didaktische Genres an Pädagogischen Hochschulen des französisch-, deutsch- und italienischsprachigen Teils der Schweiz,” in Schreiben unter Bedingungen von Mehrsprachigkeit, D. Knorr and A. Verhein-Jarren, Eds. Frankfurt am Main: Peter Lang, 2012, pp. 9–34. doi: 10.3726/978-3-653-01784-7.
KRUSE, Otto und Madalina CHITEZ, 2012. Kontrastives Genre-Mapping : didaktische Genres an Pädagogischen Hochschulen des französisch-, deutsch- und italienischsprachigen Teils der Schweiz. In: Dagmar KNORR und Annette VERHEIN-JARREN (Hrsg.), Schreiben unter Bedingungen von Mehrsprachigkeit. Frankfurt am Main: Peter Lang. S. 9–34. ISBN 978-3-653-01784-7
Kruse, Otto, and Madalina Chitez. 2012. “Kontrastives Genre-Mapping : didaktische Genres an Pädagogischen Hochschulen des französisch-, deutsch- und italienischsprachigen Teils der Schweiz.” In Schreiben unter Bedingungen von Mehrsprachigkeit, edited by Dagmar Knorr and Annette Verhein-Jarren, 9–34. Frankfurt am Main: Peter Lang. https://doi.org/10.3726/978-3-653-01784-7.
Kruse, Otto, and Madalina Chitez. “Kontrastives Genre-Mapping : didaktische Genres an Pädagogischen Hochschulen des französisch-, deutsch- und italienischsprachigen Teils der Schweiz.” Schreiben unter Bedingungen von Mehrsprachigkeit, edited by Dagmar Knorr and Annette Verhein-Jarren, Peter Lang, 2012, pp. 9–34, https://doi.org/10.3726/978-3-653-01784-7.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.