Please use this identifier to cite or link to this item: https://doi.org/10.21256/zhaw-26326
Publication type: Master thesis
Title: Erfassen von Nachhaltigkeit in der Hochschulforschung : eine Analyse von Hochschulen im DACH Raum
Authors: Frommherz, Nico
Advisors / Reviewers: Müller, Urs
Jenny, Annette
DOI: 10.21256/zhaw-26326
Extent: 57
Issue Date: 2022
Publisher / Ed. Institution: ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften
Publisher / Ed. Institution: Winterthur
Language: German
Subjects: Nachhaltige Entwicklung; Forschung; Hochschulen; Nachhaltigkeit
Subject (DDC): 000: Generalities and science
338.927: Environmental economics and sustainable development
Abstract: An increasing number of universities write sustainability reports with a partial focus on research. This study therefore explores, with literature research and 14 interviews, how many universities deal with sustainability in research, how sustainability in research can be defined and how it is recorded by the universities. In the sustainability reports, no or no uniform recording methods are used for sustainability in research. A definitive definition of sustainability in research could not be found, but in this paper a distinction between relations to or focus on sustainability for research is proposed. In just under half of the sustainability reports examined, coverage methods for sustainability in research are used, although these differ greatly from one another. The most commonly used method is SDG mapping, in which research projects or publications are assigned to corresponding SDGs. In this way, sustainability relation can be identified and communicated in research. The error rate in SDG mapping is high, so transparent communication is necessary to show the limitations of the method. Other recommended data collection methods and indicators are targeted project funding, junior researcher funding, SD mapping, ethics committees, spin-offs, networking events, national and international collaboration and networking centres.
Eine steigende Anzahl von Hochschulen erstellt Nachhaltigkeitsberichte mit Teilfokus auf Forschung. Die vorliegende Arbeit untersucht deshalb explorativ mit Literaturrecherche und 14 Interviews, wie viele Hochschulen sich mit Nachhaltigkeit in der Forschung befassen, wie sich Nachhaltigkeit in der Forschung definieren lässt und wie dies von den Hochschulen erfasst wird. In den Nachhaltigkeitsberichten werden keine oder keine einheitlichen Erfassungsmethoden für Nachhaltigkeit in der Forschung verwendet. Eine endgültige Definition von Nachhaltigkeit in der Forschung konnte nicht gefunden werden, doch in dieser Arbeit wird eine Unterscheidung zwischen Nachhaltigkeitsbezug und Nachhaltigkeitsschwerpunkt für die Forschung vorgeschlagen. In knapp der Hälfte der untersuchten Nachhaltigkeitsberichte werden Erfassungsmethoden für Nachhaltigkeit in der Forschung verwendet, wobei sich diese stark voneinander unterscheiden. Die meistverwendete Erfassungsmethode ist das SDG Mapping, bei welchem Forschungsprojekte oder Publikationen den entsprechenden SDGs zugeordnet werden. Dadurch können Nachhaltigkeitsbezüge in der Forschung identifiziert und kommuniziert werden. Die Fehlerquote beim SDG Mapping ist hoch, daher ist eine transparente Kommunikation erforderlich, um die Limitationen der Methode aufzuzeigen. Andere empfehlenswerte Erfassungsmethoden und Indikatoren sind gezielte Projektförderungen, Nachwuchsförderungen, SD Mapping, Ethikkommissionen, Spin-offs, Vernetzungsanlässe, nationale und internationale Kollaboration und Vernetzungszentren.
URI: https://digitalcollection.zhaw.ch/handle/11475/26326
License (according to publishing contract): CC BY 4.0: Attribution 4.0 International
Departement: Life Sciences and Facility Management
Appears in collections:Masterarbeiten Umwelt und Natürliche Ressourcen

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2022_Frommherz_Nico_MSc_ENR.pdf2.53 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record
Frommherz, N. (2022). Erfassen von Nachhaltigkeit in der Hochschulforschung : eine Analyse von Hochschulen im DACH Raum [Master’s thesis, ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften]. https://doi.org/10.21256/zhaw-26326
Frommherz, N. (2022) Erfassen von Nachhaltigkeit in der Hochschulforschung : eine Analyse von Hochschulen im DACH Raum. Master’s thesis. ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften. Available at: https://doi.org/10.21256/zhaw-26326.
N. Frommherz, “Erfassen von Nachhaltigkeit in der Hochschulforschung : eine Analyse von Hochschulen im DACH Raum,” Master’s thesis, ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften, Winterthur, 2022. doi: 10.21256/zhaw-26326.
FROMMHERZ, Nico, 2022. Erfassen von Nachhaltigkeit in der Hochschulforschung : eine Analyse von Hochschulen im DACH Raum. Master’s thesis. Winterthur: ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften
Frommherz, Nico. 2022. “Erfassen von Nachhaltigkeit in der Hochschulforschung : eine Analyse von Hochschulen im DACH Raum.” Master’s thesis, Winterthur: ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften. https://doi.org/10.21256/zhaw-26326.
Frommherz, Nico. Erfassen von Nachhaltigkeit in der Hochschulforschung : eine Analyse von Hochschulen im DACH Raum. ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften, 2022, https://doi.org/10.21256/zhaw-26326.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.