Please use this identifier to cite or link to this item:
https://doi.org/10.21256/zhaw-24729
Publication type: | Article in scientific journal |
Type of review: | Peer review (publication) |
Title: | Translation literacy in additional language learning : closing the conceptual divide between translation and language education |
Authors: | Massey, Gary |
et. al: | No |
DOI: | 10.5169/seals-1030136 10.21256/zhaw-24729 |
Published in: | Bulletin suisse de linguistique appliquée |
Volume(Issue): | 2021 |
Issue: | 114 |
Page(s): | 31 |
Pages to: | 45 |
Issue Date: | 2022 |
Publisher / Ed. Institution: | Vereinigung für Angewandte Linguistik in der Schweiz |
ISSN: | 1023-2044 |
Language: | English |
Subjects: | Translation literacy; Translation didactics; Translator competence; Additional language teaching; Intercultural mediation; Professional translation; Hermeneutics; Equivalence |
Subject (DDC): | 418.0071: Language teaching 418.02: Translating and interpreting |
Abstract: | "Translation literacy" ("Übersetzungsliteralität") definiert sich als reflexives und evaluatives Wissen über die Art und Weise, wie Übersetzung funktioniert, wie sie in bestimmten Kontexten nützlich sein kann und welche Implikationen sich daraus ergeben, wenn sie zur Erfüllung bestimmter Kommunikationsbedürfnisse eingesetzt wird. Einen solchen Kontext bildet die Fremdsprachendidaktik. Das wiedererwachte Interesse an pädagogischer Übersetzung zur Förderung mehrsprachiger interkultureller Kompetenz, metalinguistischer Reflexion und individueller Selbstwirksamkeit in der Sprachausbildung spiegelt sich in zahlreichen Publikationen wider, die sich mit Themen von der Spracherwerbsforschung bis hin zur Sprachpolitik auseinandersetzen. Dennoch stellen Forschende eine anhaltende Kluft zwischen Übersetzung und Sprachunterricht fest. Diese lässt sich auf eine irreführende instrumentalistische Auffassung der Übersetzung als binäre, äquivalenzorientierte Tätigkeit zurückführen. Der vorliegende Artikel befasst sich mit der fortlaufenden Rekonzeptualisierung von Übersetzung als hermeneutisch-interpretativer, adaptiver interkultureller Mediation, die unseren zunehmend viel- und mehrsprachigen Gesellschaften einen erkennbaren Mehrwert bietet. Voraussetzung für den wertschöpfenden Einsatz pädagogischer Übersetzung in der Fremdsprachendidaktik ist eine umfassendere, auf einer vertieften Auseinandersetzung mit aktuellen Modellen, Forschungserkenntnissen und Ansätzen der Übersetzungswissenschaft und -didaktik beruhende "Translation literacy". |
Further description: | Abstract in German; article in English |
URI: | https://digitalcollection.zhaw.ch/handle/11475/24729 |
Fulltext version: | Published version |
License (according to publishing contract): | CC BY 4.0: Attribution 4.0 International |
Restricted until: | 2022-10-01 |
Departement: | Applied Linguistics |
Organisational Unit: | Institute of Translation and Interpreting (IUED) |
Appears in collections: | Publikationen Angewandte Linguistik |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2021_Massey_Translation-literacy-additional-language-learning.pdf | 232.61 kB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
Show full item record
Massey, G. (2022). Translation literacy in additional language learning : closing the conceptual divide between translation and language education. Bulletin Suisse de Linguistique Appliquée, 2021(114), 31–45. https://doi.org/10.5169/seals-1030136
Massey, G. (2022) ‘Translation literacy in additional language learning : closing the conceptual divide between translation and language education’, Bulletin suisse de linguistique appliquée, 2021(114), pp. 31–45. Available at: https://doi.org/10.5169/seals-1030136.
G. Massey, “Translation literacy in additional language learning : closing the conceptual divide between translation and language education,” Bulletin suisse de linguistique appliquée, vol. 2021, no. 114, pp. 31–45, 2022, doi: 10.5169/seals-1030136.
MASSEY, Gary, 2022. Translation literacy in additional language learning : closing the conceptual divide between translation and language education. Bulletin suisse de linguistique appliquée. 2022. Bd. 2021, Nr. 114, S. 31–45. DOI 10.5169/seals-1030136
Massey, Gary. 2022. “Translation Literacy in Additional Language Learning : Closing the Conceptual Divide between Translation and Language Education.” Bulletin Suisse de Linguistique Appliquée 2021 (114): 31–45. https://doi.org/10.5169/seals-1030136.
Massey, Gary. “Translation Literacy in Additional Language Learning : Closing the Conceptual Divide between Translation and Language Education.” Bulletin Suisse de Linguistique Appliquée, vol. 2021, no. 114, 2022, pp. 31–45, https://doi.org/10.5169/seals-1030136.
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.