Please use this identifier to cite or link to this item: https://doi.org/10.21256/zhaw-2807
Publication type: Working paper – expertise – study
Title: Die «Narrative Recherche» im kommunalen Kontext : eine diskursanalytische Case Study
Authors: Borghoff, Birgitta
et. al: No
DOI: 10.21256/zhaw-2807
Extent: 46
Issue Date: 2021
Series: Working Papers in Applied Linguistics
Series volume: 21
Publisher / Ed. Institution: ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften
Publisher / Ed. Institution: Winterthur
Language: German
Subjects: Narrative Recherche; Kunstbasierte Strategien; Künstlerische Interventionen; Situative Diskursanalyse; Angewandte Linguistik; Muster des Sprachgebrauchs; Thematische Frames; Narrative Statements; Public Stories; Praktiken der Narrativen Recherche; Politische Kommunikation; Kommunalpolitik; Simulation; Diskurs-Mapping; Art-based strategies; Artistic interventions; Discourse analysis; Applied linguistics; Patterns of language use; Thematic frames; Narrative statements; Public stories; Practices of «Narrative Recherche»; Political communication; Local politics; Simulation; Discourse mapping
Subject (DDC): 401.4: Terminology, discourse analysis, pragmatics
Abstract: Die Case Study Die «Narrative Recherche» im kommunalen Kontext wurde im Auftrag der Hochschule für Künste im Sozialen (HKS) Ottersberg in Deutschland realisiert. Herausgeber der Fallstudie ist der Forschungs- und Arbeitsbereich «Organisationskommunikation und Öffentlichkeit» am Institut für Angewandte Medienwissenschaft am ZHAW Departement Angewandte Linguistik. Mit der vorliegenden diskursanalytischen Case Study werden öffentliche Diskurse im Rahmen des im Wintersemester 2020/2021 an der HKS durchgeführten Seminars «Narrative Recherche - Künstlerische Bewegungen in Organisationen» von Bachelor- und Masterstudierenden sprachlich rekonstruiert. Am Fallbeispiel der Gemeinde Ottersberg wird zum einen eruiert, welche Themen und Geschichten die Studierenden im Prozess der «Narrativen Recherche» im Zusammenhang mit Kommunalpolitik und -verwaltung bewegen. Zum anderen wird untersucht, wie die Studierenden den Prozess der «Narrativen Recherche» erleben, bewerten und welche Praktiken sie dabei anwenden. Zwei narrative Gruppeninterviews mit einer Studierendengruppe bestehend aus vier Personen sowie vier individuelle Beobachtungs-/Erfahrungsberichte zeigen, dass Themen der Strukturierung, Sprache und Verständlichkeit von (Kommunal)-Politik von hoher Relevanz sind. Vor allem die Sprache von Politik und Verwaltung ist ein zentraler Painpoint und wird kontrovers diskutiert. Als übergeordnete «Public Story» präsentiert sich jene der weltverbessernden BrückenbauerInnen. Diese rekonstruieren die «Narrative Recherche» als einen dynamischen, wachstumsfördernden und gemeinschaftsbildenden Gruppenprozess, mit der sich Kommunalpolitik durchaus mitgestalten lässt: etwa durch das Recherchieren, Auswählen und Stellen von Fragen oder gemeinsames und individuelles Reflektieren und Aussortieren. All das in Begegnungsräumen, die Sicherheit vermitteln und wo der Umgang mit Ungewissheit und Unsicherheit erlernt und trainiert werden kann. The case study “Narrative Recherche” in a Municipal Context was commissioned by the Hochschule für Künste im Sozialen (HKS) Ottersberg in Germany. It was published by the Research Group «Organizational Communication and Public Sphere» at the Institute for Applied Media Studies at the ZHAW Department of Applied Linguistics. This discourse-analytical case study reconstructs the language of public discourses by Bachelor’s and Master's students in the course of the seminar “Narrative Recherche - Artistic Movements in Organizations” held at the HKS in the winter semester 2020/2021. Using the municipality of Ottersberg as a case study, the seminar firstly explores the topics and stories the students are moved by in the process of “Narrative Recherche” in connection with local politics and administration. Secondly, the way in which the students experience and evaluate the process of “Narrative Recherche” and the applied practices will be examined. Two narrative group interviews with a student group consisting of four students and four individual observation and experience reports show that topics such as structuring, language and the comprehensibility of (local) politics are highly relevant. Especially the language of politics and administration is a central pain point and a controversial issue. The overarching “public story” is that of the world-improving bridge-builders. The students reconstruct “Narrative Recherche” as a dynamic growth-promoting and community-building group process that can be used to help shape local politics, e.g. by researching, selecting and asking questions or reflecting and sorting out insights together and individually. All of this takes place in meeting spaces that convey security and where dealing with uncertainty and insecurity can be learned and trained.
URI: https://digitalcollection.zhaw.ch/handle/11475/22819
License (according to publishing contract): CC BY 4.0: Attribution 4.0 International
Departement: Applied Linguistics
Organisational Unit: Institute of Applied Media Studies (IAM)
Published as part of the ZHAW project: Die "Narrative Recherche" als künstlerische Methode im kommunalen Kontext
Appears in collections:Working Papers in Applied Linguistics

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