Please use this identifier to cite or link to this item: https://doi.org/10.21256/zhaw-22768
Publication type: Working paper – expertise – study
Title: Digitales Leben von Kindern und Jugendlichen in Zeiten von Corona (Frühling 2020) : Nationaler Bericht Schweiz
Authors: Suter, Lilian
Külling, Céline
Zollinger, Nina
Waller, Gregor
et. al: No
DOI: 10.21256/zhaw-22768
Extent: 77
Issue Date: Jun-2021
Publisher / Ed. Institution: ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften
Publisher / Ed. Institution: Winterthur
Language: German
English
French
Italian
Subjects: KiDiCoTi; Mediennutzung; Jugendliche; Kinder; Eltern; Pandemie; Lockdown; Covid19; Digital media
Subject (DDC): 302.23: Media
305: Groups (age, origine, gender, income)
Abstract: Der Covid19-bedingte Lockdown im Frühling 2020 hat den Alltag vieler Familien in der Schweiz durcheinandergewirbelt. Im Rahmen eines internationalen Forschungsprojekts wurde untersucht, wie sich diese Veränderungen auf den Medienalltag von Kindern und Jugendlichen zwischen 10 und 18 Jahren und deren Eltern auswirkte. Der vorliegende Bericht beschreibt die Schweizer Ergebnisse aus dem internationalen Projekt «Kids' Digital lives in Covid-19 Times» (KiDiCoTi). Die befragten Kinder und Jugendlichen berichteten von einer deutlichen Zunahme der Nutzung digitaler Medien und des Internets gegenüber der Zeit vor dem Lockdown. Besonders intensiviert haben sich kommunikative Aspekte der digitalen Medien – wohl aufgrund der kontaktbeschränkenden Massnahmen. Auch zur Unterhaltung wurden digitale Medien verstärkt genutzt – fielen doch diverse andere Freizeitmöglichkeiten aufgrund des Lockdowns weg. Zusätzlich wurde auch der Fernunterricht oft mittels digitaler Kanäle umgesetzt. Bei den Eltern gewann die Informationsgewinnung im Internet als auch das Online-Shopping an Relevanz. Für rund die Hälfte der Eltern war der Lockdown zudem gleichbedeutend mit mehr Homeoffice. Der verstärkte Einsatz von digitalen Medien im Alltag sorgte auch dafür, dass sich digitale Kompetenzen, zum Beispiel das Wissen über die Teilnahme an Videokonferenzen, sowohl bei den Eltern als auch den Kindern und Jugendlichen verbesserten. Gleichzeitig wuchs die Sorge einiger Eltern, dass ihre Kinder online gewissen Gefahren ausgesetzt sein könnten. Die Kinder und Jugendlichen berichteten hierbei insbesondere, dass sie online häufiger als zuvor Falschmeldungen oder Hassbotschaften begegneten. Die Mediennutzung massvoll zu gestalten, stellte für viele Kinder und Jugendliche zudem eine grosse Herausforderung dar. Als Reaktion auf die verstärkte digitale Mediennutzung und den veränderten Familienalltag intensivierten viele Eltern ihre Medienerziehungsmassnahmen. So interessierten sie sich beispielsweise häufiger dafür, was ihre Kinder online taten und verstärkten teilweise die Kontrolle über deren Mediennutzung. Die Ergebnisse basieren auf einer Online-Befragung von 480 Eltern-Kind-Duos in der Schweiz. Nebst der Analyse der Gesamtstichprobe wurden explorativ Unterschiede zwischen Subgruppen (z.B. Altersgruppen, Geschlecht, Bildung der Eltern) geprüft.
The Covid-19 lockdown imposed in spring 2020 threw the everyday lives of numerous families into disarray. As part of an international research project, investigations were conducted into how these changes impacted the everyday media use of children and adolescents between the ages of 10 and 18 as well as the media use of their parents. The present report describes the Swiss findings from the international project "Kids' Digital lives in Covid-19 Times" (KiDiCoTi). The children and adolescents surveyed reported a significant increase in the use of digital media and the internet compared with the time before the lockdown. Communicative aspects of digital media were used with much greater intensity – presumably due to the contact restrictions under the measures in place. Digital media were also used more for entertainment purposes, with diverse other leisure options rendered impossible owing to the lockdown. What is more, distance learning was frequently provided via digital channels. Parents turned increasingly to the internet as a source of information and also relied more on online shopping. For approximately half of the parents, the lockdown also meant working more from home. Heightened use of digital media in everyday life also produced an improvement in the digital skills of parents as well as children and adolescents, including the ins and outs of video conferencing. At the same time, some parents became increasingly worried about their children possibly being exposed to certain online risks. Children and adolescents reported in particular that they were being confronted with fake news and hate messages more often than before. Using media in moderation posed a considerable challenge for many children and adolescents. Increased digital media use and the changes in everyday family life prompted a lot of parents to step up their media education efforts. They began, for instance, to show more interest in their children's online activities and in some cases kept track of their media usage. The findings are based on an online survey of 480 parent-child pairings in Switzerland. Beside the analysis of the overall sample, differences between the subgroups (e.g. age groups, gender, level of education of the parents) were explored.
Further description: Main report in German. Parts of the report are available in English, French and Italian: Summary and conclusions, abstract, foreword and acknowledgements.
URI: https://digitalcollection.zhaw.ch/handle/11475/22768
License (according to publishing contract): Licence according to publishing contract
Departement: Applied Psychology
Organisational Unit: Psychological Institute (PI)
Published as part of the ZHAW project: Digitales Leben von Kindern und Jugendlichen in Zeiten von Corona
Appears in collections:Publikationen Angewandte Psychologie

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