Please use this identifier to cite or link to this item: https://doi.org/10.21256/zhaw-1567
Title: How do different residential consumer groups react to monetary and unconventional non-monetary incentives to reduce their electricity consumption? : final report
Authors : Moser, Corinne
Cometta, Claudio
Frick, Vivian
Extent : 90
Publisher / Ed. Institution : Bundesamt für Energie BFE
Publisher / Ed. Institution: Bern
Issue Date: 2016
License (according to publishing contract) : Licence according to publishing contract
Language : English
Subject (DDC) : 333.7: Land, recreational areas and energy
Abstract: Zur Realisierung der Ziele der Energiestrategie 2050 gewinnt die Nachfragesteuerung von Verbrauchenden für Energieversorgungsunternehmen (EVU) zunehmend an Bedeutung. Energieeffizienz bedarf dabei nebst technischer Lösungen auch Ansätzen zur Verhaltensänderung. Anreize sind eine Möglichkeit für EVU, ihre Kundschaft zum Energiesparen zu motivieren. Im Projekt wird erforscht, ob unkonventionelle nicht-monetäre Anreize besonders geeignet sind, Haushalte zum Stromsparen zu bewegen. Dazu wurden im ersten Schritt qualitative Experteninterviews mit Vertretern von Energieunternehmen durchgeführt, um realitätsnahe Anreize zu identifizieren. Anschliessend prüften wir diese Anreize in zwei Online-Experimente (N = 805 und N = 1106) auf ihre Wirkung auf die Stromsparabsicht - sowohl allgemein wie auch für spezifische Verbrauchergruppen. Im ersten Experiment zeigte sich, dass Gebühren auf niedrige Akzeptanz trafen. Des Weiteren war die Energiespar-Absicht bei monetären und unkonventionellen Belohnungen nicht höher als bei blosser Aufforderung zum Energiesparen. Verschiedene sozioökonomische Gruppen reagierten gleich auf die Anreize. Jedoch reagierten Gruppen mit hohem Umweltbewusstsein besonders positiv auf Belohnungssysteme und Energiespar-Aufforderungen ohne Anreiz. Im zweiten Experiment wurde die Wirkung monetärer Anreize mit der Wirkung einer Auswahl von unkonventionellen Anreizen verglichen. Eine Auswahl zwischen Gutscheinen für alltägliche Dienstleistungen (z.B. öffentliche Verkehrsmittel, Lebensmittelgeschäfte) motivierte die Teilnehmenden am stärksten, Strom zu sparen. Verschiedene Belohnungen und die Aufforderung zum Energiesparen wirkten gleichermassen positiv auf die Loyalität der Verbrauchenden zum Energieunternehmen. Insgesamt schnitten bei Haushalten mit geringem Interesse an Energie-Themen unkonventionelle Anreize nicht besser ab als andere Anreizsysteme. Beide Experimente zeigten jedoch, dass Verbrauchende die Förderung von Energiesparverhalten durch EVU als positiv wahrnehmen. Auch zeigte sich, dass sie Interesse daran haben, mehr über ihren eigenen Energieverbrauch zu erfahren. Das Projekt bietet eine Grundlage, um verschiedene Ansätze der Sensibilisierung zum Energiesparen in der Realität anzuwenden und weiterzuentwickeln.
Demand-side management is becoming more relevant for energy utilities to reach the goals of the Swiss Energy Strategy 2050. Besides technical approaches to increase energy efficiency, approaches for behavioural change are also necessary. Here, energy utilities may use incentives to engage the public and their customers, in particular. The key idea of this project is to examine if unconventional non-monetary incentives are particularly successful in engaging households to save electricity through behavioural change. Therefore, we first conducted a series of qualitative expert interviews with representatives of energy utilities to identify suitable incentives. Subsequently, we conducted two large-scale online experiments (N = 805 and 1,106) to examine which incentive schemes are most effective in general, and for certain consumer groups. The first experiment revealed that fees receive low acceptance and energy-saving intentions were not higher when monetary or unconventional rewards were offered compared to a condition without incentives. Moreover, disparate socio-economic groups did not differ in their intention to change their behaviour for various incentives, in contrast to groups varying in their awareness of energy issues. The second experiment offered participants a choice of incentives. Here, a choice among coupons that can be used on a day-to-day basis (e.g. coupons for public transport and supermarkets) most motivated participants to change their behaviour. As in the first experiment, we found no alterations among socio-economic groups; incentives did not have a differing effect on participants’ customer loyalty to the energy utility. Taken together, both experiments suggest that unconventional incentives are not more successful compared to other types of incentives to engage customers that, thus far, have been uninterested in energy issues. However, both experiments suggest that energy utilities’ promotion of energy saving through behavioural change was highly welcomed by participants in general. In addition, both experiments suggest that participants are keen to learn about their own energy consumption. Hence, the project provides a rich basis for starting a real-world field trial to further explore the energy-saving potential of different types of incentives.
Departement: School of Engineering
Organisational Unit: Center for Innovation & Entrepreneurship (CIE)
Institute of Sustainable Development (INE)
Publication type: Working Paper – Expertise – Study
DOI : 10.21256/zhaw-1567
URI: https://digitalcollection.zhaw.ch/handle/11475/2123
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