Please use this identifier to cite or link to this item: https://doi.org/10.21256/zhaw-2383
Publication type: Working paper – expertise – study
Title: Interne Kommunikation von mittelgrossen Unternehmen : Bestandsaufnahme und Entwicklungsbedarf des internen Kommunikationsmanagements in der digitalen Transformation
Authors : Krämer, Katharina
Niederhäuser, Markus
Rosenberger Staub, Nicole
et. al : No
DOI : 10.21256/zhaw-2383
Extent : 50
Issue Date: 2020
Series : Working Papers in Applied Linguistics
Publisher / Ed. Institution : ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften
Publisher / Ed. Institution: Winterthur
Language : German
Subjects : Corporate Communications; Unternehmenskommunikation; Interne Kommunikation; Internal Communications; Digitale Transformation; Digitale Kommunikation; Digitalisierung; Digitalisation; Internes Kommunikationsmanagement; Digital Workplace; Social Intranet
Subject (DDC) : 658.4: Executive Management
Abstract: Die digitale Transformation stellt die interne Kommunikation vor grosse Herausforderungen und verändert diese gerade rasant. Die vorliegende Studie macht eine Bestandsaufnahme des internen Kommunikationsmanagements von mittelgrossen Unternehmen in der Schweiz und zeigt dessen Entwicklungsbedarf auf. Im Theorieteil wird die Rolle des internen Kommunikationsmanagements in der digitalen Transformation von Unternehmen beschrieben. Ein besonderer Fokus wird auf die drei Funktionen der internen Kommunikation gelegt – der Information, der Kommunikation und der Kollaboration – sowie auf den damit verbundenen Einsatz des Intranets. Zudem wurden im vierten Quartal 2019 und ersten Quartal 2020 Kommunikationsverantwortliche von zwölf Schweizer Unternehmen zum Thema befragt. Die Erkenntnisse aus Theorie und Befragung wurden zu 15 Handlungsempfehlungen in den vier Dimensionen Strategie, Organisation, Kultur und Technologie kondensiert. Dabei zeigt sich, dass der Spielraum des internen Kommunikationsmanagements gross ist, die digitale Transformation im Zusammenspiel mit der Unternehmensführung voranzutreiben.
Digital transformation poses major challenges for internal communications, which is leading to rapid changes in this area. The present study evaluates the internal communications management of medium-sized companies in Switzerland and identifies where improvements need to be made. The theoretical section outlines the role of internal communications management in the digital transformation of companies. Special emphasis is placed on the three functions of internal communications – information, communication and collaboration – as well as on the related use of the intranet. In addition, communications managers from twelve Swiss companies were surveyed on the subject in the fourth quarter of 2019 and the first quarter of 2020. The findings from the theoretical part and the survey were condensed into 15 recommendations for action in four areas: strategy, organisation, culture and technology. In the process, it became evident that internal communications management has considerable potential to drive digital transformation together with corporate management.
URI: https://digitalcollection.zhaw.ch/handle/11475/20107
License (according to publishing contract) : CC BY 4.0: Attribution 4.0 International
Departement: Applied Linguistics
Organisational Unit: Institute of Applied Media Studies (IAM)
Appears in Collections:Working Papers in Applied Linguistics

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