Title: Grundlagen der psychosoziale Diagnostik in der Niederländischen Kinder- und Jugendhilfe : Entwicklungen und Aufgaben
Authors : van den Bergh, Peter M.
Knorth, Erik J.
Tausendfreund, Tim
Klomp, Martin
Published in : Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie
Volume(Issue) : 53
Issue : 9
Pages : 637
Pages to: 651
Publisher / Ed. Institution : Vandenhoeck & Ruprecht
Issue Date: 2004
License (according to publishing contract) : Licence according to publishing contract
Type of review: Peer review (publication)
Language : German
Subjects : Diagnostik; Professionalisierung; Kinderpsychologie; Kinder- und Jugendhilfe
Subject (DDC) : 155: Differential and developmental psychology
362: Health and social services
Abstract: In den Niederlanden ist in den letzten Jahrzehnten viel investiert worden in die Professionalisierung diagnostischen Handelns im Kontext problembehafteter Erziehungssituationen. In diesem Artikel werden drei Entwicklungslinien aufgezeigt, die in diesem Zusammenhang von besonderer Bedeutung sind. In inhaltlicher Verbindung hierzu wird im Anschluss das so genannte Hypothesen Testende Modell (HTM) vorgestellt. Neben der Tatsache, dass das Hypothesen Testende Modell deutliche Richtlinien für die Diagnostikerausbildung und die in der Diagnostik tätigen Professionellen bieten kann, werden die dem Modell zugrunde liegenden Annahmen der qualitativen Verbesserung nachfolgender Interventionen und des aktiven Einbezugs der Klientel zur Diskussion gestellt.(DIPF/Orig.)
Much has been invested in the development of dealing with problematic childrearing situations in a professional diagnostic way in the Netherlands over the past few decades. In this article three developments that have been of importance in this respect will be discussed. In connection with these developments the so-called Hypothetical Testing Model (HTM) has been drawn up. Beside the fact that the Hypothetical Testing Model can provide precise guidelines for the training of future professionals as well as for the work of current professionals, general underlying assumptions of the model will be discussed in regard to the qualitative improvement of the care and the active involvement of the clients.
Departement: Social Work
Organisational Unit: Institute of Childhood, Youth and Family (IKJF)
Publication type: Article in scientific journal
ISSN: 0032-7034
2196-8225
URI: https://digitalcollection.zhaw.ch/handle/11475/16762
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