Please use this identifier to cite or link to this item: https://doi.org/10.21256/zhaw-3356
Title: Swissness bei SWISS : eine Analyse des Potenzials des Co-Branding mit der Marke Schweiz bei der Schweizer Fluggesellschaft Swiss International Air Lines
Authors : Nanchen, Kerstin
Advisors / Reviewers : Wieder, Regine
Extent : 73
Publisher / Ed. Institution : ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften
Publisher / Ed. Institution: Winterthur
Issue Date: 2019
License (according to publishing contract) : CC BY 4.0: Attribution 4.0 International
Series : Graduate Papers in Applied Linguistics
Series volume: 5
Language : German
Subjects : Co-branding; Nation branding; Airline branding; Swissness; Swiss International Air Lines
Subject (DDC) : 658.8: Marketing management
Abstract: Mit steigendem Konkurrenzkampf im internationalen Umfeld nimmt Branding auch bei Fluggesellschaften einen immer wichtigeren Stellenwert ein. Trotz der Popularität des Co-Branding mit der Ländermarke Schweiz wurde anhin wenig zum Mehrwert von Swissness in der Flugbranche untersucht. In dieser Arbeit wird die potenzielle Wertsteigerung des Co-Branding mit der Marke Schweiz bei der Schweizer Fluggesellschaft Swiss International Air Lines eruiert. Nach einem theoretischen Überblick zum Corporate Branding, dem Co-Branding mit der Ländermarke sowie dem Branding in der Flugbranche wird anhand einer Methodentriangulation – bestehend aus einem Experteninterview, einer qualitativen Inhaltsanalyse sowie Fokusgruppen – der potenzielle Mehrwert des Co-Branding mit der Marke Schweiz bei SWISS empirisch beleuchtet. Die Ergebnisse zeigen, dass Swissness teilweise einen Mehrwert bietet, denn dadurch werden Unternehmenswerte wie Qualität, Zuverlässigkeit und Luxus positiv akzentuiert. Jedoch legen sie auch den Schluss nahe, dass neben dem Co-Branding eine emotionale Ansprache und ein verstärkter Fokus auf die individuellen Kundenbedürfnisse ebenso zur Wertesteigerung der Marke SWISS beitragen. In increasingly competitive markets, branding is of growing interest to airline companies. Despite an increased interest in co-branding with the country Switzerland, little has been investigated in the added value that co-branding with the county-of-origin plays when branding the national carrier of Switzerland Swiss International Air Lines. This paper set out to investigate the potential of co-branding the airline SWISS with the country brand Switzerland. After an overview of the theoretical framework to corporate branding, co-branding with the country-of-origin as well as branding in the airline industry has been given, the empirical research is conducted consisting of an expert interview, a qualitative content analysis and focus groups. As the results show, Swissness does, to some extent, influence the brand SWISS in a positive way. Core brand values such as quality, reliability and luxury are emphasized through co-branding. However, the results indicate that other factors such as emotionality and a stronger customer focus also add to the value of the brand SWISS.
Departement: Applied Linguistics
Publication type: Master Thesis
DOI : 10.21256/zhaw-3356
URI: https://digitalcollection.zhaw.ch/handle/11475/16554
Appears in Collections:Graduate Papers in Applied Linguistics

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Graduate Papers 5_Nanchen.pdf2.45 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.