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dc.contributor.authorZüger, Gabriela-
dc.contributor.authorAmmann, Beatrice-
dc.date.accessioned2017-11-28T12:34:53Z-
dc.date.available2017-11-28T12:34:53Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.issn2415-1858de_CH
dc.identifier.issn2520-5404de_CH
dc.identifier.otherurn:nbn:at:at-ubtuw:4-2650de_CH
dc.identifier.urihttps://digitalcollection.zhaw.ch/handle/11475/1578-
dc.description.abstractHospitals have rising demands on efficiency and effectiveness. Therefore, facility management has an important role to meet these requirements and particularly this is the case for catering services. Because these are one of the most costly non-clinical areas and have a high impact on patient satisfaction. In order to face these challenges, new innovative catering systems are required. One of these is the use of a mobile breakfast trolley on hospital wards instead of centrally prepared breakfast trays. As new systems can influence current catering offers, the research question is: Which changes in the catering process are caused by the new catering system? The applied research design has a mixed-method approach based on a case-study design. The findings show that the order behaviour is different between the new catering system and the current one. Additionally the new system effects high patient satisfaction, less cost of goods per patient as well as almost no production of food waste. Results are showing that innovative solutions from the facility management are needed to face hospitals current challenges. The project results stated that facility management has an important role on image creation as well as costs reduction and efficiency increase in hospitals.de_CH
dc.language.isodede_CH
dc.publisherTechnische Universität Wiende_CH
dc.relation.ispartofJournal für Facility Managementde_CH
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/2.0/de_CH
dc.subject.ddc362.11: Krankenhäuser und verwandte Einrichtungende_CH
dc.subject.ddc640: Hauswirtschaft und Familienlebende_CH
dc.titleVerändertes Bestellverhalten der Patienten beim Frühstück im Spital durch ein neues Verpflegungssystemde_CH
dc.title.alternativeAn altered ordering behaviour as a result of a new patient-catering systemde_CH
dc.typeBeitrag in wissenschaftlicher Zeitschriftde_CH
dcterms.typeTextde_CH
zhaw.departementLife Sciences und Facility Managementde_CH
zhaw.organisationalunitInstitut für Facility Management (IFM)de_CH
zhaw.publisher.placeWiende_CH
dc.identifier.doi10.34749/jfm.2017.2650de_CH
dc.identifier.doi10.21256/zhaw-1578-
zhaw.funding.euNode_CH
zhaw.issue15de_CH
zhaw.originated.zhawYesde_CH
zhaw.pages.end54de_CH
zhaw.pages.start44de_CH
zhaw.publication.statuspublishedVersionde_CH
zhaw.volume2017de_CH
zhaw.publication.reviewPeer review (Publikation)de_CH
zhaw.webfeedHealth Research Hub (LSFM)de_CH
zhaw.webfeedHospitality & Service Managementde_CH
zhaw.webfeedFM in Healthcarede_CH
zhaw.funding.zhawKTI Projekt: Mobile, on-the-spot Frühstücksverpflegungde_CH
Appears in collections:Publikationen Life Sciences und Facility Management

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Züger, G., & Ammann, B. (2017). Verändertes Bestellverhalten der Patienten beim Frühstück im Spital durch ein neues Verpflegungssystem. Journal für Facility Management, 2017(15), 44–54. https://doi.org/10.34749/jfm.2017.2650
Züger, G. and Ammann, B. (2017) ‘Verändertes Bestellverhalten der Patienten beim Frühstück im Spital durch ein neues Verpflegungssystem’, Journal für Facility Management, 2017(15), pp. 44–54. Available at: https://doi.org/10.34749/jfm.2017.2650.
G. Züger and B. Ammann, “Verändertes Bestellverhalten der Patienten beim Frühstück im Spital durch ein neues Verpflegungssystem,” Journal für Facility Management, vol. 2017, no. 15, pp. 44–54, 2017, doi: 10.34749/jfm.2017.2650.
ZÜGER, Gabriela und Beatrice AMMANN, 2017. Verändertes Bestellverhalten der Patienten beim Frühstück im Spital durch ein neues Verpflegungssystem. Journal für Facility Management. 2017. Bd. 2017, Nr. 15, S. 44–54. DOI 10.34749/jfm.2017.2650
Züger, Gabriela, and Beatrice Ammann. 2017. “Verändertes Bestellverhalten der Patienten beim Frühstück im Spital durch ein neues Verpflegungssystem.” Journal für Facility Management 2017 (15): 44–54. https://doi.org/10.34749/jfm.2017.2650.
Züger, Gabriela, and Beatrice Ammann. “Verändertes Bestellverhalten der Patienten beim Frühstück im Spital durch ein neues Verpflegungssystem.” Journal für Facility Management, vol. 2017, no. 15, 2017, pp. 44–54, https://doi.org/10.34749/jfm.2017.2650.


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