Please use this identifier to cite or link to this item: https://doi.org/10.21256/zhaw-2310
Publication type: Bachelor thesis
Title: Biofood-Onlineshops in der Deutschschweiz : eine qualitative Analyse der Marktsituation aus Sicht von ShopbetreiberInnen und BrachenexpertInnen
Authors: Buser, Pascale
Advisors / Reviewers: Bratschi, Thomas
Lütolf, Patrick
DOI: 10.21256/zhaw-2310
Extent: 46
Issue Date: 2018
Publisher / Ed. Institution: ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften
Publisher / Ed. Institution: Winterthur
Language: German
Subjects: E-Commerce; Biofood; Onlineshop; Trends; Bio; Online
Subject (DDC): 337: International economics and commerce
Abstract: Organic products and e-commerce are both on-trend. A possibility to combine these two trends are online organic stores (OOS). In the German-speaking part of Switzerland some of this kind of online shops have been founded, but there is a lack of specific scientific literature regarding these shops. Because of that, the present paper tries to localize B2C online organic stores in the market. The theory part of the paper gives an overview of the development of the internet and the history of e-commerce, the constantly changing purchase process and the meaning of online shops in Switzerland. Furthermore, Amazon and Google as big global players will be addressed. To point out how different these shops can be, the front ends of six of these OOS have been compared, focusing on functional specifications and content requirements from the field of User Experience (UX).
Bio und Onlinehandel liegen im Trend. Biofood-Onlineshops greifen diese beiden Trends auf und kombinieren sie. Momentan mangelt es jedoch an spezifischer Fachliteratur unter anderem zu ihrem Aufbau und ihren Erfolgsaussichten. Vor diesem Hintergrund versucht die vorliegende Arbeit, B2C-Biofood-Onlineshops aus der Deutschschweiz im Markt allgemein aber auch in den jeweiligen Teilmärkten Onlinehandel, Food und Biofood zu verorten. Hierfür gibt der Theorieteil der Arbeit einen Überblick über die Entstehung des Internets und die Geschichte des E-Commerce, über die sich laufend verändernden Kaufprozesse und die Bedeutung von Onlineshops in der Schweiz und geht auf die beiden globalen Riesen Google und Amazon ein. Weiter wurden in einer Vergleichstabelle sechs Shops einander gegenübergestellt, mit Fokus auf inhaltliche Anforderungen und funktionale Spezifikationen aus dem Bereich der User Experience (UX) in Bezug auf das Front End.
URI: https://digitalcollection.zhaw.ch/handle/11475/13084
License (according to publishing contract): Licence according to publishing contract
Departement: Life Sciences and Facility Management
Appears in collections:Bachelorarbeiten Umweltingenieurwesen

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2018_Buser_Pascale_BA_UI.pdf1.56 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.