Publication type: Article in scientific journal
Type of review: Peer review (publication)
Title: English as a working language in a transnational education environment in China : ELF from the angle of situated and cooperative cognition
Authors: Perrin, Stuart
Albl-Mikasa, Michaela
DOI: 10.5169/seals-978645
Published in: Bulletin suisse de linguistique appliquée
Volume(Issue): 107
Page(s): 143
Pages to: 157
Issue Date: 15-Sep-2018
Publisher / Ed. Institution: Vereinigung für Angewandte Linguistik in der Schweiz
ISSN: 1023-2044
Language: English
Subjects: English as a lingua franca (ELF); English as a medium of instruction (EMI); Internationalization of higher Education; Transnational Education (TNE); Minute-taking; Situated and cooperative cognition
Subject (DDC): 400: Language, linguistics
420: English
Abstract: Mit den 2000er Jahren hat sich ein rasanter Anstieg in der Hochschulinternationalisierung vollzogen, die gerade in China mit der Akzentsetzung auf Transnationaler Erziehung (TNE) und dem Export englischsprachiger Bildung und Bildungsmodelle einhergeht. English als Unterrichtsmedium (EMI) steht dabei häufig im Mittelpunkt von Untersuchungen. Im TNE-Umfeld spielt das Englische jedoch darüber hinaus als Arbeitssprache in sämtlichen Prozessen des Hochschulbetriebs eine zentrale Bedeutung. Mit der Xi'an Jiaotong-Liverpool University (XJTLU) unterhält China ein TNE Joint Venture mit Doppelabschlüssen, an dem über 50% der Mitarbeiter Nichtmuttersprachler des Englischen aus über 50 verschiedenen Nationen und die Studierenden zu 90% chinesische Muttersprachler sind. Der vorgelegte Artikel stellt eine Studie vor, die untersucht, ob und wie die Hochschule mit Englisch als Lingua franca (ELF) unter diesen Bedingungen funktioniert. Sie konzentriert sich zunächst auf die per beobachtender Teilnahme erhobenen ethnographischen Daten zweier Entscheidungsgremien (academic committees) und nimmt dort den Protokollierprozess unter die Lupe. Die ersten Ergebnisse der ethnographischen Studie verweisen darauf, dass erst die Einbettung des Protokollierens in die weiteren operationalen Prozesse sowie ein Reihe von Stützmassnahmen das Funktionieren mit (oder trotz?) ELF im Sinne kollaborativ situierter Kognition möglich machen.
URI: https://digitalcollection.zhaw.ch/handle/11475/10889
Fulltext version: Published version
License (according to publishing contract): Licence according to publishing contract
Departement: Applied Linguistics
Organisational Unit: Institute of Translation and Interpreting (IUED)
Published as part of the ZHAW project: Writing Interpreting in (Chinese) TNE Environments
Appears in collections:Publikationen Angewandte Linguistik

Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Show full item record
Perrin, S., & Albl-Mikasa, M. (2018). English as a working language in a transnational education environment in China : ELF from the angle of situated and cooperative cognition. Bulletin Suisse de Linguistique Appliquée, 107, 143–157. https://doi.org/10.5169/seals-978645
Perrin, S. and Albl-Mikasa, M. (2018) ‘English as a working language in a transnational education environment in China : ELF from the angle of situated and cooperative cognition’, Bulletin suisse de linguistique appliquée, 107, pp. 143–157. Available at: https://doi.org/10.5169/seals-978645.
S. Perrin and M. Albl-Mikasa, “English as a working language in a transnational education environment in China : ELF from the angle of situated and cooperative cognition,” Bulletin suisse de linguistique appliquée, vol. 107, pp. 143–157, Sep. 2018, doi: 10.5169/seals-978645.
PERRIN, Stuart und Michaela ALBL-MIKASA, 2018. English as a working language in a transnational education environment in China : ELF from the angle of situated and cooperative cognition. Bulletin suisse de linguistique appliquée. 15 September 2018. Bd. 107, S. 143–157. DOI 10.5169/seals-978645
Perrin, Stuart, and Michaela Albl-Mikasa. 2018. “English as a Working Language in a Transnational Education Environment in China : ELF from the Angle of Situated and Cooperative Cognition.” Bulletin Suisse de Linguistique Appliquée 107 (September): 143–57. https://doi.org/10.5169/seals-978645.
Perrin, Stuart, and Michaela Albl-Mikasa. “English as a Working Language in a Transnational Education Environment in China : ELF from the Angle of Situated and Cooperative Cognition.” Bulletin Suisse de Linguistique Appliquée, vol. 107, Sept. 2018, pp. 143–57, https://doi.org/10.5169/seals-978645.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.