Title: Untersuchung der Wirkungen eines Unfallpräventionsprogramms mit konfrontativen Stilmitteln
Authors : Hackenfort, Markus
Published in : Zeitschrift für Verkehrssicherheit
Volume(Issue) : 2013
Issue : 3
Pages : 155
Pages to: 160
Publisher / Ed. Institution : Kirschbaum
Issue Date: 2013
License (according to publishing contract) : Licence according to publishing contract
Language : German
Subjects : Novizen; Unfallprävention; Verkehrssicherheit
Subject (DDC) : 150: Psychology
363: Environmental and security problems
380: Communications and transportation
Abstract: Das von der Polizei Nordrhein-Westfalen durchgeführte Interventionsprogramm „Crash Kurs NRW“ verwendet für die 16- bis 19-jährigen Adressaten gezielt „konfrontative Stilmittel“ und besteht aus einer – von an Unfallorten tätigen Personen durchgeführten – schulklassenübergreifenden Vortragsveranstaltung und einer von Lehrern im Klassenverband begleiteten Nachbereitung. Im Rahmen einer in sechs Pilotbehörden durchgeführten Evaluation der Wirkungen des Programms wurden über 2.000 Schüler zu drei Messzeitpunkten befragt. Es resultierte eine sehr hohe positive Zustimmung zu den Inhalten seitens der Teilnehmenden, zudem konnten verringerte Kompetenzüberschätzungen in bestimmten Bereichen identifiziert werden. Kaum veränderten sich hingegen Einstellungsund Wissensparameter. Vor diesem Hintergrund wird gefolgert, „Crash Kurs NRW“ unter Berücksichtigung von inhaltlichen und formalen Optimierungen zu etablieren.
Further description : How is the effect of fear arousing appeals on 16- to 19-year-old participants? This study reviews an intervention program called „Crash Kurs NRW“ which was implemented by the police of the German state North Rhine-Westphalia. This prevention program was conducted by people, who are normally working at accident scenes, e.g. policemen, firemen, emergency physicians as well as family members of accident victims. In this context, an evaluation with 2.000 students was realized at three occasions – the first time just before the program was performed, the second was completed two weeks and the third one four months later. The result was a very high positive assent to the content on the part of the participants. Additionally, decreased overestimations of the own driving competences could be found. Hardly changed, however, attitudes and knowledge parameters. Against this background, it is concluded, to establish „Crash Course NRW“ in consideration of formal and content optimizations.
Departement: Angewandte Psychologie
Organisational Unit: Psychological Institute (PI)
Publication type: Contribution to Magazine or Newspaper
ISSN: 0044-3654
URI: https://digitalcollection.zhaw.ch/handle/11475/10641
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